Jernbaner

Den sværeste drift af dem alle

At jernbanedriften næst efter kønsdriften er den sværeste at styre - det er vel efterhånden den ældste og mest slidte af alle politiske fraser. I virkeligheden har jernbanedriften været tæt på at overhale kønsdriften i ustyrlighed denne sommer.

Passagererne hos DSB har været de umiddelbare ofre for forsinkede og aflyste tog i hobetal. Nord for Aalborg betyder en speciel køreplan, at de gennemgående tog i dagtimerne er erstattet med lokaltog, så alle passagerer må skifte. Men årsagen til de mange problemer stikker langt dybere end solvarme skinner og DSB’s kvaler med at skaffe tog og personale. I årevis har danske politikere fra en række partier talt varmt for den kollektive trafik - mens de samtidig har næret den besynderlige opfattelse, at skinner ikke skal vedligeholdes eller udskiftes. Det er ikke særlig pynteligt, når oppositionen har travlt med at jagte trafikminister Flemming Hansen (K). Bevares - hans indsats for de danske jernbaner er overhovedet ikke prangende - men hans forgængere af skiftende politisk observans gjorde det lige så sølle. Hvis oppositionens kritik nu skal tolkes som tegn på ærlig ment vilje til at ofre de nødvendige milliarder, så er det glædeligt. Men erkendelse af egen manglende indsats ville pynte. Indsatsen skal være stor, meget stor. Roden ligger i opsplitningen af DSB og Banedanmark ud fra den ideelt set rigtige tanke, at et statsligt selskab (Banedanmark) skal sørge for et moderne og velholdt skinnenet, hvor så forskellige selskaber kan byde på driften. Et af dem vil være det statslige DSB. Men opsplitningen betød desværre, at Banedanmark fik lov at passe sig selv. Gentagne rapporter om forældede og nedslidte skinner og museumsklare signaler har ikke gjort noget politisk indtryk; groft sagt fordi der ikke er stemmer i den slags. Politikerne har konkluderet, at vælgerne ikke interesserer sig et hak for vedligeholdelse, og det giver ingen overskrifter at kræve udskiftning af nedslidte skinner. Så hellere love sjællænderne en ekstra ny jernbane til mange milliarder. Nu ser vi så resultatet, og det er ikke noget kønt syn - hverken i Nordjylland eller i resten af Danmark. Trafikminister Flemming Hansen (K) kan jo lade ministerbilen stå og tage toget hjem, når han er færdig med sin nordjyske sommerferie. Så vil han formentlig forstå alvoren.