Den uartige barnevogn og forkælede baby gjorde en god mor godt træt

Teater 10. september 2002 08:00

HIRTSHALS: Der var da fin fest efter verdenspremieren på Vendsyssel Teaters nye børneproduktion, "Den uartige barnevogn", på Den Gamle Station mandag formiddag. Premieregæsterne var børnehavebørnene fra Solsikken i Bindslev og børn fra børne- og familierådgivningen i Hirtshals, der efter forestillingen fik både saftevand og store karamelpinde. Det foregik i haven bag Den Gamle Station, og kort tid forinden, var det babyen og moderen i forstillingen, Pia Mourier og Kresten Andersen, samt instruktøren og manuskriptforfatteren, Jørgen Bing, som fik blomster. De er "bagkvinde" og "bagmænd" til forestillingen efter en idé af tjekken Patricie Homolová, der nu er bosat i Odense. Hun har også stået for den flotte scenografi til forestillingen. Tilskuerne var i alderen fra tre til otte år, og det var med stor eftertænksomhed og nogen betænkelighed, at nogle af premieregæsterne bevægede sig ind i teaterrummet i salen på Den Gamle Station. Det var da også en umanerlig uartig baby, der lå i barnevognen under det meste af foretillingen. Mor - alias Kresten Andersen - tog imod publikum fra scenen, der var omdannet til et grønt område med bænk og en stor barnevogn. Musikken satte i gang, da lyset blev dæmpet i salen, og der var fuglefløjt og lækker underlægningsmusik i tilgift til kulissen. Og en fugl prydede bagtæppet. Og straks var børnene med i forestillingen, for det var faktisk ikke til at forstå, hvad det var babyen - Pia Mourier - sagde. Sådan skulle det også være. Heldigvis havde moderen en sut i sin store taske, så der for en kort stund blev lidt ro henne i barnevognen. Og det skulle siden vise sig, at der var mange andre og nyttige remedier i den taske - bl. a. pølser i en lang række. Moderen fik få sekunder til at læse avis og gætte en kryds-og-tværs, men der blev ikke tid til den store tankevirksomhed på et vist antal bogstaver til et passende ord, inden den uartige baby - eller var det barnevogn? - kastede sutten fra sig. Men babyen havde nu mange andre sutter i sin barnevogn, og børnene morede sig gevaldigt, da en kaskade af sutter blev smidt mod moren, der måtte forskanse sig bag en paraply. Så var der atter lidt ro på scenen, og moderen dansede rundt på bænken til herlig baggrundmusik. Det lykkedes da også på et tidspunkt for babyen at få fat i moderens avis og rive et stort hul i den. Når moren blev en smule sulten og ville have en burger, der lå i tasken, så var babyen der straks med sin skrigen og tog godt - og håndfast - for sig af menuen. Det samme var tilfældet med sutteflasker - i tre størrelser endda - og en øl fik babyen også fat i. Så faldt der lidt ro over det urolige gemyt i barnevognen, og moderen gik i gang med at strikke på sit "guitarstykke", men ak, strikkepindene knækkede fra en side af. Det eneste, at moderen kunne nyde i ro og mag, var lidt sorbærmarmelade. Glasset var også så lille bitte, at babyen nok ikke opdagede det. Pludselig var der en forvandlingscene, hvor både baby og mor blev omdannet til fugle, der baskede godt med vingerne. Babyen kom da også ud af sin barnevogn, men moderen kunne ikke finde den lille, der atter kom ind i sin "parkbolig" - barnevognen. Og så var det atter som i den første del af stykket med en meget uvoren baby og en træt mor. Selv bleens størrelse ville den lille selv bestemme. Og den var stor. På ingen måde var det let at gøre babyen tilfreds, og netop den tilstand fængede det unge publikum. Et par af de unge premieregæster blev faktisk lidt bange, men de voksne sørgede for, at der atter blev ro i publikumslejren. Så let havde moderen på scenen det ikke. Alle børnehavebørn, børnehaveklasserne samt 1. og 2. klasserne i Hirtshals Kommune skal se forestillingen de førstkommende dage, inden Vendsyssel Teater drager andre steder hen på turneen. Forestillingen kommer også til børn i Hjørring, Vrå og Sæby. Senere kan børneabonnenterne på Jomfru Ane Teatret i Aalborg glæde sig til en lille time i selskab med baby, mor, barnevogn og en lang række effekter. Henrik "Baloo" Andersen har lavet musikken til "Den uartige brnevogn", der også kan betegnes som en levende, men næsten ordløs tegneserie med musik og lyde. Og så er den for børn, men voksne må godt kigge med. Bag teaterteknikken står Bibi Ege, og på værkstedet har Michael Simonsen og Per Andresen været i gang. Kostumerne er kreeret af Elin Svenninggaard og Jonna Rimmen, hvor ikke mindst moderens frakke med to brystlyde, der passede til musikken, vakte begejstring hos det unge publikum. Og minsandten om ikke der var et par ekstra toner i lommerne - fremkaldt af lækre krammedyr. Fire forskellige toner på skalaen blev det til. Else Ebdrup har været rekvisitør på teaterproduktionen, der skal ses af 2800 børneabonnenter alene i Vendsyssel. Dertil kommer så publikum i Aalborg og børnefamilieforestillingen søndag 6. oktober på Vendsyssel Teater i Hjørring.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...