Trafikulykker

Den uheldige finne

Mystiske uheld klæber til 39-årige JJ Lehto

LE MANS: Det er 13. juni 1999. Klokken har passeret middag, og den 33-årige finne JJ Lehto har fuld kontrol med kræfterne i den BMW V12-racer, som han og den 31-årige dansker Tom Kristensen sammen med tyske Jörg Müller er ved at køre til en sikker sejr i verdens hårdeste motorløb, 24 timers-løbet i franske Le Mans. Der resterer mindre end fire timer af løbet, og trioen er mere end tre omgange foran de nærmeste forfølgere. JJ Lehto er på vej til at kopiere triumfen fra 1995, hvor han vandt det legendariske løb sammen med franskmanden Yannick Dalmas og japaneren Masanori Sekiya. Det er lige før, finnen kan smage champagnen, da ulykken slår ned som et lyn. Speeder-trækket sætter sig fast, JJ Lehto mister kontrollen og knuser både bil og sejrsdrømme i en mur på Le Mans. Siden har Tom Kristensen stort set ikke bestilt andet end at vinde på Le Mans, og når den 37-årige nordjyde i morgen eftermiddag indleder jagten på sin syvende sejr, så sker det igen i et samarbejde med JJ Lehto. Ildevarslende Det kunne den pessimistiske vælge at tolke et som ildevarslende tegn. For JJ Lehto har unægtelig været forfulgt af uheld, siden han debuterede i Formel 1 i 1989 i en Onyx-Ford på Estoril i Portugal. Han og Mikka Hakkinen var udset som arvtagere for landsmanden og 1982-verdensmesteren Keke Rosberg. Mikka Hakkinen gjorde Rosberg kunsten efter i både 1998 og 1999, men Lehtos Formel-1 karrie blev aldrig prangende. Efter to sæsoner hos Onyx-Ford skiftede han i 1991 til Scuderia Italia-teamet, hvor han blev indtil 1993, hvor han fik sæde hos Sauber. Allerede året efter blev han hentet til Benetton, hvor han skulle køre sammen med en vis Michael Schumacher. Men finnens første løb for Benetton-teamet blev intet mindre end katastrofalt. Fra en startposition som nummer fem fik JJ Lehto aldrig sin bil i gang efter starten, hvorefter han blev ramt bagfra med mere end 200 km/t af Pedro Lamy. Lehto slap billigt fra ulykken, men stumper fra hans knuste racer blev skudt op blandt publikum og sårede ni tilskuere. Men det skulle blive meget værre. Da løbet blev givet frit efter oprydningen blev et af historiens allerstørste Formel 1-navne, Ayrton Senna, dræbt, da han med mere end 300 km/t kørte frontalt ind i en betonmur i den såkaldte Tamburello-kurve. Mange påstår i dag, at det var stumper fra JJ Lehtos splintrede Benetton, der kostede Ayrton Senna herredømmet over sin Williams-Renault-racer. Flere uheld I 1999 kom så uheldet på Le Mans. Heller ikke her JJ Lehtos skyld. Men det var ham, der sad ved rattet, og dermed igen ham, der fik uheldet klæbet til sit navn. Også siden har JJ Lehto været forfulgt af uheld. Efter en tredjeplads i Le Mans 2003 sad han også i løbets 2004-version i en Audi R8 for det amerikanske Champions Racing-team. Men allerede efter to timers kørsel måtte han køre i pit fra en tredjeplads efter et ublidt møde med dækbarrieren, da han uforvarende skred i noget olie, som en Porsche havde tabt, uden at der blev advaret om det. Uheldet kostede ni omgange, og spolerede JJ Lehtos chance for en sejr, selv om bilen holdt alle 24 timer og kom i mål på tredjepladsen. I maj i år under et ALMS-løb i Mid-Ohio, USA kørte den uheldige finne så galt i den Audi R8, som han, Tom Kristensen og Marco Werner skal forsøge at få først i mål i morgen på Le Mans. Det lignede et skæbnesvangert tilbageslag for trioens og Champions Racings muligheder i dette års Le Mans, men alt tyder på, at bilen fortsat er konkurrencedygtig. Men JJ Lehto ligner JJ Lehto det svage led. Da trioen onsdag kørte de første kvalifikationsomgange var finnens Hans tider markant langsommere end både Tom Kristensens og Marco Werners, men hvis Tom Kristensen går rundt og er urolig over udsigten til at skulle køre med JJ Lehto igen, så skjuler han det godt. - Han har været igennem rigtigt mange ting indenfor motorsport. Han ved, der ikke er noget "bullshit". Man skal smøge ærmerne op og gå til den, og han går altid til vaflerne i en racerbil. Vi mangler virkelig sejren fra 1999. Vi har en plet, vi skal have vasket væk, og jeg vil meget gerne vinde Le Mans sammen med ham, fastslår Tom Kristensen. Mange sejre I sandhedens interesse har JJ Lehto da også vundet masser af løb i sin lange karriere. Han blev amerikansk Le Mans-mester i 2004 og ligger side om side med Marco Werner i dette års amerikanske serie. Så det er langt fra en novice, Tom Kristensen skal dele rattet med. I år er det 10. gang, han deltager i Le Mans. Efter de to tredjepladser i 2003 og 2004 er det tredje år i træk, han sidder i en Audi R8 for Champions Racing. Og måske bliver det lykkens gang. Denne gang sidder han nemlig sammen med Tom Kristensen, som har været alt andet end en ulykkesfugl på Le Mans, og JJ Lehto har store forhåbninger. - Jeg ser virkelig frem til løbet. Mine forventninger er selvfølgelig høje efter at have sluttet på tredjepladsen to år i træk. Men konkurrencen er meget hård, og derfor er det vigtigere end nogensinde at gøre alting rigtigt, siger finnen med de mange uforklarlige uheld.