Aalborg

Den umulige trekant

Saml-selv-møbelforretningen er en helhedsoplevelse

AALBORG:Da første spadestik til Ikea Aalborg blev taget i juni sidste år, var det ikke starten på en møbelforretning, men på en attraktion. Ikea er nemlig blevet til et varemærke, alle kender og mange elsker, fordi de har løst et særlig opgave: - Det unikke er, at de har løst problemet med den umulige trekant, så vi her kan få hurtig levering af varer af en høj kvalitet til en lav pris, siger Thomas Fedder, medindehaver af reklamebureauet Fedder+Okkels. I hans verden er det netop denne kombination, der efterstræbes, når en købmand vil af med sine varer. Ikea har været dygtige til at løse problemet, men har også taget kunderne som gidsler i den proces. Vi skal selv transportere møblerne og vi skal selv samle dem. - Den forhindring er de også kommet udenom ved at gøre det hele nemt og tilgængeligt, vurderer Thomas Fedder. Han peger på, at alt er pakket så kompakt som muligt, at man kan låne en trailer gratis på sit glatte ansigt, at en hotdog med sodavand næsten ingenting koster, at børnene kan passes under besøget og så videre. - Jeg har det også sådan med Ikea, at det virker som om, de står og kigger mig over skulderen derhjemme. Ikke alene ved de, hvad jeg har brug for, de ved også, hvad jeg har glemt. Eller i hvert fald hvad min kone har glemt, siger Thomas Fedder. Hans tese er, at ingen tager i Ikea uden at købe noget med hjem - og det er ret godt gået af en forretning, synes han. Men det er fordi, man kan spare penge på selv at yde en indsats, for eksempel når skabet skal samles. - Det appellerer især til det nordjyske gen. Det skal nok blive godt, slutter Thomas Fedder.