Teater

Den ustandselige teatermand

Den ustandselige Ebbe Trenskow, her i det elskede Holberg-scenerum i fri luft i gården bag Svalegaarden i Hasseris. 	ARKIVFOTO MARTIN DAMGAARD

Den ustandselige Ebbe Trenskow, her i det elskede Holberg-scenerum i fri luft i gården bag Svalegaarden i Hasseris. ARKIVFOTO MARTIN DAMGAARD

{ På onsdag bliver han så 70. På den ene side giver det god mening, for han har nærmest altid været her. På den anden side giver det ingen mening, for han nægter simpelthen at blive gammel - for slet ikke at tale om at sige stop. Ebbe Trenskow, man kan ikke slå den mand ned med en mukkert. Det er ellers blevet grundigt forsøgt igennem tiden - både af en Aalborg Kommune, der har gjort livet surt for ham og hans ellers så populære og berømmede Holberg-projekt i fri luft, og til sidst har stoppet pengekilden helt. Og ikke mindst af menneskekroppens svar på den kommunale forvaltning - sygdommen. Også den har flere gange langet ud efter den solidt byggede, livsglade, kropsstærke og ustandselige skuespiller og livsentreprenør. Men han har været forbløffende hurtigt på benene igen. Han er stadig både på banen og på scenen. Det er en god ting for de skuespillere, der holder længe nok, at det er småt med folk, der gerne tager en rolle som ¿den gamle¿ - et rollefag, der til gengæld er et godt udbud af. Til gengæld skjuler han ikke, at han er gnaven over, at Aalborg Teater ikke har en fast stilling til ham, men kun ansættelser til udvalgte roller, som f.eks. i øjeblikket på Aalborg Teaters Lille Scene i den store Tjekovs store stykke, ¿Tre søstre¿. Indtil for nylig kunne han også - uden for arbejdstiden på Aalborg Teater - opleves på scenen på Randers Egnsteater i den store og velbesøgte totalteater-opsætning, ¿Bryllupsfesten¿. Han kan i det hele taget jævnligt opleves uden for Aalborg Teater - bl.a. i reklamer, revyer, cabaretter og på både film og tv. Ebbe Trenskow har været i Nordjylland siden 1972. Og det er med vilje, vi skriver ¿i Nordjylland¿ og ikke bare på Aalborg Teater. For han er en mand, der tager hele landsdelen til sig og bruger den som sit levested og sin arbejdsplads. Masser af foredrag, oplæsningsturneer, enmandsforestillinger, sangaftener og små rejsende forestillinger har han stablet på benene og gennemført parallelt med arbejdet på landsdelsscenen. Han har været klar med ekspertisen, når der skulle instrueres egnsspil, Skansespil i Hals, vikingespil på Fyrkat samt musical eller operette rundt omkring, og han har - som sagt - været manden bag de to største helprofessionelle friluftsteatersatsninger i Aalborg de seneste mange år: Stygge Krumpen-opsætningen på Aalborghus Slot i 1984 og Holberg-aftenerne ved Svalegaarden i Hasseris i 90¿erne og 00¿erne. Hans filosofi er den enkle, at der må være et stort publikum at finde, når teatrene holder sommerlukket, mens folk har fri, og aftenerne er lune og lyse og byder på verdens flotteste kulisse. Selv om knappen står på pause lige nu, er han stadig fuld af overbevisning om, at by og landsdel har masser af brug for friluftsteater. Og blev det ikke lige i år, så kan det stadig nås at lave den store historiske friluftsforestilling om Skipper Klement til næste år. Eller næste igen. Teatrene har stadig sommerlukket, men der kommer et Nordkraft, og der kommer en havnefront, så rum og behov for det store drama er der rigeligt af. Historien bliver jo ikke væk på bare et par år. Og det gør Ebbe heller ikke.