- Der er bare kanon i Brasilien

Mikkel Eriksen fra Brønderslev er faldet godt til i Brasilien

Skolevæsen 26. september 2005 06:00

BRØNDERSLEV: - Jeg har det kanon i Brasilien. Det fortæller Mikkel eriksen fra Brønderslev, der er udvekslingsstudent via Rotary. - Da jeg i begyndelsen af august satte mig ind i flyet på vej til Brasilien, var jeg fuld af forventning. Det samme var de 40 andre udvekslings studenter, som også skulle til Sydamerika gennem Rotary. - Vi havde en lille flyvetur til Frankfurt fra København. Da vi ankom til Frankfurt skulle vi vente et par timer, før vi tjekkede ind. Vi udvekslede visitkort og e-mailadresser. - Turen fra Frankfurt til Sao Paulo var lang og udmattende, men i selskab med 40 andre glade og forventningsfulde udvekslingsstudenter, kunne turen kun bilve en succes. - Vi spille kort, hørte musik og snakkede sammen. Vi ankom til Sao Paulo klokken fem om morgen. Rotarys medrejsende guider havde hjulpet os med at udfylde indrejse-dokumenter, så vi kom gennem paskontrollen uden problemer. Jeg skulle vente fem timer på mit fly til Salvador. De andre udvekslingsstudenter havde også ventetid, så vi fordrev tiden ved, at spise morgenmad sammen. Efter en tre timers lang flyvetur, ankom jeg til Salvador. Det var omkring klokken 12. Jeg trådte ud af flyvet og blev mødt at en ubeskrivelig varmebølge. - Jeg var iført bukser, skjorte, slips og blazer. Jeg havde det meget varmt. Min første og anden værtsfamilie samt min Rotary Club counsallor stod for, at tage imod mig, fortæller Mikkel Eriksen. - De havde lavet et sklit, hvorpå der stod: Bem vendio na Brasil Mikkel. På dansk: "Velkommen til Brasilien". Der blev holdt fest for mig den første dag, der var mange mennesker i huset. Alle vi snakke og hilse på mig. Jeg var også på stranden. Klokken 19 kunne jeg ikke holde mig vågen mere. Jeg faldt i søvn med det samme, jeg lagde mig i sengen. - Da jeg vågnede næste morgen, var mit eventyr i Brasilien startet. Desværre begyndte det med et mindre maridt. Jeg havde glemt at lukke vinduet. Det resulterede i, at jeg var blevet et offer for de brasilianske myg. Jeg havde fået temmeligt mange myggestik. - Da jeg begyndte i skole om mandagen fem dage senere, kunne jeg ikke sige ret meget, og var temmeligt spændt og nervøs over, hvordan det ville gå mig. I begyndelsen af min første time, havde jeg ingen ide om, hvilket fag jeg havde. Jeg fandt dog senere ud af at det var seksualundervisning. I pausen snakkede jeg med mine nye klassekammarater og medstuderende. Alle viste stor interesse for mig og Danmark. Jeg spillede også fodbold. Det gik ganske godt. Da jeg scorede stod der nogle brasilianer og skreg "Dinimarca". Det var meget sjovt. Timerne i min skole, er meget anderledes end dem jeg var vant til. Her er det i orden at høre musik, læse eller sove. Lærerne er glade for en fodbolddebat fremfor, at fortælle om atomernes opbygning. - Efter skole plejer jeg at spise frokost med altid friskpresset juice, spille fodbold besøge venner osv. Jeg er også tit på stranden, hvor jeg af og til nyder en agua de coco, som er væsken fra en kokosnød. - Strandene er utroligt smukke, og vandet varmt. Strandfodbold er noget man lige skal vænne sig til. Det spilles i bare tæer. Det gør alt fodbold her i Brasilien. Det koste mig mange brækkede negle. Jeg håber desuden på, snart at komme til at se en fodboldkamp live. - Med sproget man jeg kun sige, at det går fremad. - I weekenden står den på fester. Her spilles der perguti og forror brasiliansk musik. Det lyder efter min mening ganske forfærdeligt. Der forventes at jeg kan danse det, så jeg får nok nogen til at lære mig det. - I weekenden er der selvfølgelig strandture. Eller en tur bagpå min værtsbrors motorcykel. Hele min familie i Brasilien elsker motorcykler. Min værtsfar vandt forleden dag tredjepladsen i et eller andet løb. - Jeg var til et Rotary-distriktsmøde med en masse. Blandt andet alle Rotary-udvekslingsstudenter i Bahia. Der var en masse informationer, men det godt at hilse på alle de andre. Dagen efter var vi på tur. Alle udvekslingsstudenterne var meget venlige. Vi har det alletideres. Vi sejlede i en båd til to forskellige øer. Vi spiste frokost, spillede fodbold og badede, lyder det fra Mikkel Eriksen.