Der er fart i kartoflerne på fabrikken i Tårs

Flere års betænkelig balancegang er afløst af støt fremgang på den lille chips-fabrik

TÅRS:Mere end ti år er gået. Meget er sket. Chipsene er de samme. Sådan ser virkeligheden ud på Industrivej i Tårs, hvor Snacks Kompagniet har hjemme. Da virksomheden i 1992 blev grundlagt, var det under navnet Vendelbo Chips. Ideen var at lave et anderledes og mere eksklusivt produkt end de dengang eksisterende chipsvarianter. Man besluttede derfor at lave såkaldte kettle-chips, der første gang blev til i 1800-tallet efter en opskrift af en canadisk kvinde ved navn Mrs. Vickie Kerr. Mere om hende senere. Kettle-chips tilberedes lidt anderledes end almindelige chips, og varer derfor længere at producere. Til gengæld får man som regel en højere kvalitet. De første kartoffelskiver blev hurtigt sendt i frituren, men på trods af at det lille chips-firma fra Tårs prøvede at profilere sig på produktet, så var det dog ikke derfor, at man allerede i de første leveår kom i mediernes søgelys. En kostbar navnestrid På Daniscos marmeladefabrik i Tårs lavede man på samme tid Vendelbo-marmelade, og derfor faldt det koncernens ledelse for brystet, at man havde fået en navnesøster i chips-verdenen. Et sagsanlæg blev konsekvens af striden, og efter lange tovtrækninger blev der udstedt fogedforbud mod at Vendelbo Chips hed Vendelbo Chips. I 1994 blev chips-fabrikken derfor omdøbt til Snacks Kompagniet, mens der kom til at stå Grov Chips på de poser, der forlod produktionen. Herfra kunne man måske forvente, at tingene ville bedre sig, men desværre var vejen fortsat brolagt med problemer. Omkostningerne i forbindelse med navnestriden havde været markante, så økonomisk var virksomheden alt andet end velfunderet. Ydermere var det svært at afsætte de eksklusive Grov Chips, og for at overleve blev man derfor tvunget til at sælge chipsene til discount-butikker med lav fortjeneste. Gammel nytænkning Det var klart for enhver, at noget skulle ske, hvis mundvigene igen skulle pege opad på fabrikken på Industrivej. Og det gjorde der. I slutningen af 90’erne blev der skiftet en del ud i kredsen af personer omkring firmaet. Tingene var ikke nødvendigvis blevet gjort forkert før, men alligevel blev der pludselig set på virksomheden med friske øjne. Én af de personer, der indtrådte, er Chris Bugge, der er ansat som salgs- og marketingschef. - Vi satte os ned og forsøgte at lave en strategi for firmaet, så vi kunne videreudvikle os, siger Chris Bugge. På trods af alle de nye tanker, så var det dog en gammel dame, der blev udslagsgivende i nytænkningen. Hendes navn var Mrs. Vickie Kerr. Historien om Mrs. Vickie Kerr blev fundet frem fra gemmerne, og den blev sikret plads på de nydesignede poser, der bar navnet Best Bite. - Folk vil gerne have en historie om det, som de køber, og det var det, som var ideen bag, fortæller Chris Bugge. Ved siden af discount-linien Grov Chips havde man nu igen fået et eksklusivt produkt i Best Bite, og der blev taget godt imod det nye produkt i butikkerne. Voksende eksport Hidtil havde 90 pct. af alle produkterne fra Snacks Kompagniet været solgt i Danmark. Den resterende del gik til Sverige og Tyskland. Med Best Bite havde man nu også fået et produkt, der var interessant i udlandet. Finland, Holland, Belgien, Grønland, Luxemburg, Italien, Malta, Storbritannien, Saudiarabien og Japan er således blevet føjet til listen over lande, der modtager chips fra Tårs, og flere er på vej. - Vores omsætning er mere end fordoblet siden 1999, hvor vi iværksatte den nye strategi. Og vi kan love, at den bliver fordoblet endnu en gang indenfor det kommende år, siger en stolt Chris Bugge. Nyt fabriksbyggeri Den salgsmæssige succes har imidlertid også medført nye problemer. Pladsproblemer. Det har derfor været nødvendigt at se efter nye lokaler for Snacks Kompagniet, som hidtil har lejet sig ind på Industrivej. Ret langt behøvede man dog ikke at se, for nogle få hundrede meter fra den gamle fabrik har man købt en byggegrund, hvorefter en helt ny fabrik er opført. Fabrikken er taget i brug for 14 dage siden, og projektet har kostet 13-14 mio. kroner. Lokal forankring På trods af stigende eksportsucces så har Snacks Kompagniet alligevel valgt at blive i en fjern afkrog af Danmark. Men hvorfor nu det? - Det er fordi, at det er her, at vi har vores base. Vi har nogle medarbejdere, som vi er glade for, og det er nemt at rekruttere nye folk, siger Chris Bugge. På trods af den lokale forankring, så er man hos Snacks Kompagniet ikke bange for at skue ud over landets grænser, og det har ført til en ambitiøs målsætning. - Vi meget gerne vil være markedsleder i Europa, indenfor den niche af produkter, som vi laver her, siger Chris Bugge.