Der kører også busser heroppe

TAKSTER:Det er godt for den kollektive trafik i hele Danmark, at regeringen nu har fundet en løsning, hvor hele Danmark får gavn af den nye milliard. Det løser naturligvis ikke alle udfordringer, men det er væsentligt bedre nyt, end noget som helst af det, VK nogensinde gjorde imod den kollektive trafik. I 2004 afskaffede VK statsstøtten på 360 mio. til billigere kollektiv trafik helt og aldeles. Det betød, at priserne steg voldsomt samtidig med at der blev skåret ned på kørslen. Det var starten på en negativ spiral, som betød færre kunder og derfor yderligere nedskæringer og endnu højere priser. Mange steder er man aldrig helt kommet sig ovenpå chokket fra 2004. De 360 mio. svarer til 418 mio. i dag. Derfor er det ikke småpenge, når regeringen har fundet 500 mio. til billigere kollektiv trafik - og derudover 500 andre mio. til bedre kollektiv trafik. Især hvis forbedringerne bliver fordelt over hele landet. Det vil være en rigtig god hjælp, hvis vi kan sænke priserne lidt og efterfølgende holde priserne i ro i nogle år. Langt de fleste passagerer kører med bus, så jeg håber, at de fleste penge går til de regionale busselskaber - og altså ikke DSB, der er et kapitel for sig. Det er busserne, der kommer rundt i krogene og det er busserne der kører i yderområder, hvor man ikke engang tør drømme om nogensinde at få jernbaneskinner. Siden 2006 har jeg stemt imod den ene prisstigning efter den anden i Nordjyllands Trafikselskab. Det lykkedes for 2011, men for budget 2012 var jeg desværre igen ene om at være imod stigningen på 4 procent. Selvfølgelig betyder prisen noget. Også i den kollektive trafik. Mange, der kører kollektivt, har i forvejen ikke for mange penge at jonglere med. Jeg ser også frem til de lovede forbedringer på kvaliteten. Vi ved intet om, hvad pengene skal gå til endnu, men i NT har vi i hvert fald rigtig mange projekter i skuffen, som kun venter på, at der er råd til at gennemføre dem, så hjælpen fra regeringen falder på et tørt sted, hvis vi får del i pengene. Der er passagerer i hele Danmark, og derfor er det også helt ved siden af, når f.eks. Frank Jensen kræver, at alle pengene bruges i hovedstadsområdet. Det vil være helt på hovedet, hvis VK i 2004 afskaffer en hjælp til hele Danmark, og SRSF så i 2012 genindfører hjælpen - men udelukkende centrerer det hele omkring Købehavn. Hvis Frank Jensen skulle have glemt, hvor han kommer fra, kan jeg oplyse, at der faktisk også kører busser "hjemme" i Aalborg.