Der skal være flere oplevelser på land

Color Lines danske direktør Jakob Jensen mener, at de rene indkøbsture fra Norge til Nordjylland rinder ud

Poul Christoffersen
Prinsesse Ragnhild er 205 m lang, og de to nye superspeed færger er seks meter længere og har langt større bil- og lastbilkapacitet. Arkivfoto: Hans Ravn
EMNER 1. december 2007 05:00

HIRTSHALS: - Hele konceptet med de nye superspeed færger går på at skabe oplevelser på landsiden. Der vil ikke være køjer og danseorkester ombord. Det gælder om at være op på dupperne for at modtage de norske gæster. Den tid, hvor de kun kommer til Nordjylland for at shoppe og tager med den næste færge hjem, er ved at være ovre. De vil stadig købe ind, men vil selv sammensætte deres ture og så måske shoppe på vej hjem. Det siger Color Lines danske direktør Jakob Jensen om baggrunden for, at det norske færgeselskab investerer 2,5 mia. kr. i to nye superspeed færger, som i det nye år indsættes på ruterne Kristiansand-Hirtshals og Larvik-Hirtshals. Hurtigere og større Den første indsættes formentlig 8. februar på den førstnævnte rute, og dermed kan sejltiden til Kristiansand forkortes fra 4 timer og 30 min. til 3 timer og 15 min. Samtidig øges kapaciteten for både persontransport og lastbil- og trailertransport enormt. - Hvis færgen blev fyldt med personbiler vil de skabe en kø på 4 kilometer, hvis de stod bagefter hinanden. Det giver et billede af kapaciteten, oplyser han. Samtidig er Color Line ved at udvikle et bookingsystem, så kunderne ikke blot kan sidde hjemme og booke færgebilletter, men også hvilket hotel de vil bo på, tage en cykelpakke eller en af de mange andre pakker fra oplevelseshylden. Spydspidsevents - At tro at man kan omfavne turisterne og beholde dem på et sted, vil være en fuldstændig misforståelse. Color Line har et godt samarbejde med VisitNordjylland og mange andre destinationer i området, som turisterne kan tage til. Vi vil gerne samarbejde med flere. Der skal være nogle flere spydspidser-arrangementer, som gør at de får lyst til at tage turen med færgen. Via vores nye system vil de kunne plukke nogle events, som de vil deltage i, understreger Jakob Jensen. Udtalelsen var henvendt til deltagerne i generalforsamlingen i Hirtshals Turistforening i onsdags, hvor han fortalte om baggrunden for Color Lines planer. Men ku¿ lige så godt være et svar til handelsstanden i Frederikshavn, som snakker om at køre passagerer fra den omlagte Oslo-rute i busser fra Hirtshals til Frederikshavn. Flere leveår til Fra 8. januar indsættes Prinsesse Ragnhild ind på den omlagte rute, og da færgen er for stor til kajpladens i Frederikshavn, tog Color Line en rask beslutning og flyttede den nordjyske destination for ruten til Hirtshals. Prinsesse Ragnhild sejler for sidste gang fra Hirtshals til Stavanger og Bergen 1. jan. Mens andre færger, der i øjeblikket besejler Hirtshals, snart skal sælges, så mener Color Line, at Prinsesse Ragnhild stadig har nogle leveår som en mellemting mellem de nye superspeed færger og de nye cruiserskibe, som selskabet har bygget indenfor de sidste år. Lavprisfly I alt satser selskabets ejer 7,5 mia. kr. i skibe på at lave op til kravene i en foranderlig verden. Dertil kommer investeringer på land med bl.a. 100 millioner på Hirtshals Havn og 270 mio. kr. i Larvik. - Vores værste konkurrenter er ikke de andre færgeselskaber, der sejler til Nordjylland, men lavprisflyselskaber, der flyver til sydligere europæiske lande. Nordmændene tjener stadig flere penge, og de vil godt betale for at opleve noget mere, siger Jakob Jensen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...