- Der skal være plads til at lege

Hos VisuelStorm vil man fortælle historier i plakatform, i billeder og på film - og samtidig have det sjovt.

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Makkerparret har investeret i udstyr, så der kan printes i stort set alle størrelser.

- Jeg ejer ikke organisationstalent, jeg er ikke struktureret og jeg er alt for flyvsk til at have ansatte. Det siger Tao Lytzen, manden bag virksomheden VisuelStorm, som blev etableret for godt tre år siden. Derfor tilbød han sin kammerat, Kristian Visholm, at købe halvdelen af bureauet - hvor Tao Lytzen så skulle være den kreative ildsjæl og Kristian Visholm tovholderen og administrerende direktør. Den aftale kom i hus for et halvt år siden, og i øjeblikket glæder Tao Lytzen sig over at have fået frihed til at søsætte nye projekter og ideer - uden at tænke på salgsstrategier, bogholderi, lønninger og generel struktur i virksomheden. Visuel kommunikation Virksomheden VisuelStorm er et reklamebureau. Kort og godt. Her formidles budskaber af vidt forskellig slags - men med den røde tråd, at VisuelStorm kun arbejder netop med kommunikation af den visuelle slags. Og at ambitionerne er tårnhøje. - Vi har investeret i udstyr, så vi kan trykke stort set alt - billeder, plakater, streamers ... hvad som helst og i alle størrelser. Det har selvfølgelig kostet penge, men vi vil være sikre på, at kvaliteten er i top lige fra vi trykker på udløseren over billedbehandlingen på computeren til det færdige tryk. Vi har begge erfaring med, at det færdige tryk kan være lidt dårligere end det produkt, man ser på en computerskærm - og det duer ikke, siger Tao Lytzen. Desuden leverer VisuelStorm fotos til reklamekampagner, som andre reklamebureauer har udviklet, ligesom der leveres film til både hjemmesider, YouTube og hvad virksomhederne ellers måtte have behov for. Kunderne er store detailkæder, forsvaret, virksomheder og reklamebureauer, der bruger VisuelStorm til billeddelen af en reklamekampagne. Ideen faldt til jorden Da Tao Lytzen etablerede VisuelStorm, havde han det egentlig fint som freelance fotograf. Han sad på loftet i privatboligen og redigerede billeder og film, og tjente gode penge. - Det gik fint, men jeg kunne mærke, at jeg havde behov for at udvikle mig og være sammen med andre mennesker, siger Tao Lytzen, som købte en erhvervsejendom på Georg Jensens Vej i Hjørring. Tanken var, at den nye ejendom skulle være en slags arbejdsfællesskab for lokale fotografer, grafikere og journalister - men den gik ikke. - Folk var egentligt nok interesserede, men de var ikke åbne omkring deres aktiviteter - og dermed var det svært at få et samarbejde i gang, siger Tao Lytzen, som i stedet etablerede VisuelStorm - alene. Ordet Visuel fortæller, at Tao Lytzen ville fortælle i billeder, mens ordet storm var for at signalere, at der skulle være gang i hverdagen. Det SKAL være sjovt Tao Lytzen og Kristian Visholms mål er at skabe en arbejdsplads med en meget høj grad af personlig frihed. Der skal være plads til at medarbejderne selv afprøver nye ideer og i det hele taget trives på deres arbejde. - Vi har både Wii og bordtennis ... det er en god måde at holde en pause på, siger de samstemmende om deres fælles projekt, hvor de glæder sig over at have en stab af både dygtige og engagerede medarbejdere. - Vi kan jo ikke selv være superbrugere på de mange nye teknologier og programmer - og når vi vil levere kvalitet, er det ikke nok at vide lidt om tingene. Så skal det faglige niveau være i top - og det er det hos medarbejderne, siger de. Derfor accepterer makkerparret, at medarbejderne arbejder forskelligt og ikke tænker ens. - Hvis man skal synes at det er sjovt at gå på arbejde, skal man have en høj grad af frihed - sådan har jeg det selv. Hvis min hverdag er alt for struktureret, springer jeg simpelthen i luften, siger Tao Lytzen. Hjørring - et godt sted At VisuelStorm ligger i Hjørring er ingen tilfældighed. Byen er valgt, fordi det er her, de to indehavere bor med koner og børn, og det skal der ikke laves om på. - Det betyder faktisk ikke noget, hvor vi befinder os - hvis der er kunder i København, rejser vi derover, og så er den jo ikke længere. Det kan måske ligefrem være en fordel at befinde sig i Nordjylland, fordi vi ikke er så tæt på vores konkurrenter i København. Vi er mere upåvirkede af branchen, og laver udelukkende tingene, som vi synes, de skal laves - og ikke som trenden måtte være lige nu, siger Tao Lytzen. Desuden er medarbejderne langt mere stabile, siger makkerparret samstemmende. - I København skifter folk tit job, mens man er mere loyal i Nordjylland - og det er vi selvfølgelig glade for, siger Kristian Visholm. Oversete muligheder Tao Lytzen og Kristian Visholm har endnu ikke lagt en langtidsplan for VisuelStorm. Finanskrisen kradser også hos dem, og partnerskabet er endnu så nyt, at der er rigeligt at tage fat på. - Men vores drøm er, at mange flere virksomheder får øjnene op for de mange muligheder, der ligger i internettet - indenfor film, print, flash og hjemmesider. Og at vi skal være blandt de bedste til at levere visuel kommunikation, siger Tao Lytzen.