Der var engang

Søren Beukel Bak
Den nye Mini Clubmann læ­ner sig op af his­to­ris­ke mo­del­ler. Her Mini Clubmann, Mini 1275 GT og Mini Clubmann Estate.
Biler 9. december 2007 05:00

OXFORD: Har man blot den mindste hang til biler og nostalgi, så synes historien om britisk industri både lang og sørgelig. Engang var englænderne blandt de fremmeste bilproducenter med såvel små mærker af højeste kvalitet som masseproducerede biler, der sled asfalten overalt på kloden. Begrebet engelsk bil garanterede kvalitet. Men en stokkonservativ tro på egne evner var for både ejere, ingeniører og fabriksarbejdere langt stærkere end evnerne i sig selv. Efter mere end 30 års uafbrudt nedtur fik landets bilindustri omkring årtusindeskiftet de sidste knæk. Rover blev solgt, først til BMW og siden til kinesere. Produktionen er lukket, ligesom Ford har stængt porten til legendariske Dagenham. Der bygges stadig mange biler, også i den prestigetunge klasse, i England, men mærkerne Aston Martin, Vauxhall, Jaguar, Rolls-Royce, Bentley, Land-Rover og sågar TVR er alle sammen ejet af udenlandske koncerner, især amerikanske og tyske. Nyt er kommet til, men på udenlandsk initiativ: Tyske BMW har investeret stort i produktionen af Mini¿en, og japanske Nissan har bygget fabrik i England. De rent britiske mærker begrænser sig til eksotikere som Lotus, Morgen, Ginetta, AC og Bristol. Dertil kommer en håndfuld forstørrede værksteder med ambitioner om at bygge mere end enkelte køretøjer og enkelte lidt større projekter som en genopvækning af MG. Til gengæld kan en liste over afdøde britiske mærker nok få tårer frem i øjenkrogen hos mange entusiaster: Austin, Morris, Austin-Healey, Wolseley, Rover, Triumph, Riley, Vanden Plas, Singer, Standard, Alvis, Sunbeam, Hillmann og Humber.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...