Deres navn og profil har brændt sig fast

Forretningsverdenens stærkeste brands kåret - 45 er med i ny bog

EMNER 13. december 2002 07:00

AALBORG: Manpower, Gallup, Krak, COWI, Danfoss, Avis, Novo Nordisk, Miele, KMD, Velux, Pakke-Trans. Disse firmaer og en række andre har målrettet og bevidst gjort deres navn og koncept så kendt i befolkningen og især i det øvrige erhvervslivs øjne, at det nærmest har brændt sig fast. Med et andet og meget moderne ord er det altså branding på højt niveau, og det er baggrunden for, at i alt 224 virksomheder er blevet kåret som superbrands inden for området B2B - business to business. Kåringen er foretaget af en række fremtrædende personer inden for denne "forretning-til-forretning-verden", og 45 af de allermest kendte er blevet valgt til at være med i bogen "Superbrands business to business 2003". Bogen og den bagvedliggende kåring viser noget om, at de danske B2B-virksomheder i højere og højere grad benytter sig af samme fremgangsmåder til at slå deres navn fast som ellers har været forbeholdt mærkevare-firmaer som Coca-Cola, Arla Foods og Levi's, for bare at nævne nogle få. - Branding har længe eksisteret som en disciplin inden for forbrugsvarer, men har været længere om at modnes i B2B-verdenen. Imidlertid er vigtigheden af denne nøgledisciplin nu også ved at være udbredt her, siger Henning Rouchmann, adm. direktør i Superbrands Danmark og formand for den jury, der har udvalgt de mange superbrands. Ifølge juryen er det kendetegnende for de udvalgts brands, at de har opnået det bedste omdømme inden for deres felt og at deres samarbejdspartnere føler sig trygge ved dem. Det er nemlig sådan, at lige som den almindelige forbruger vælger varer ud fra de værdier og den tillid, der er forbundet med mærket, vælger virksomheder partnere ud fra samme måske lidt abstrakte opfattelser. Hvad angår de 45 virksomheder, der er med i bogen, fortæller den om, hvordan de har opnået den position, de har i dag. Den giver et indblik i de valg, de har stået over for, hvordan de har tacklet udfordringerne, og hvordan de har lagt de nødvendige strategier. Hos KMD - det tidligere Kommunedata - der også har en afdeling i Aalborg, ser man udvælgelsen som en blåstempling af de seneste tre-fire års arbejde med branding, siger kommunikationschef Anders Rosbo: - Kommunedata havde for år tilbage en defensiv tilgang til kommunikation, hvilket var med til at cementere en myten om den store offentligt ejede it-mastodont. - Dette noget ensidige billede ville vi have ændret og vise, at vi faktisk er en spændende arbejdsplads med nogle af landets bedste it-kompetencer, med fleksible arbejdsforhold og gode muligheder for faglig og personlig udvikling, forklarer Anders Rosbo og henviser til en lang stribe priser og eksterne påskønnelser som bekræftelse på, at man har formået at få KMD's værdier ud over rampen. Han oplyser, at en række undersøgelser for tre år siden viste, at kunder og medarbejdere havde et næsten identisk billede af KMD. På den ene side som en vidende og serviceminded virksomhed med sikkerheden i top - og på den anden side en støvet og bureaukratisk virksomhed. Mens man gerne ville beholde den første opfattelse, ville man gøre op med den anden. Derfor satte KMD sig for at "eje" kompetencerne sikkerhed, sammenhæng og service. Desuden arbejdede man ud fra, at medarbejderne især skulle kunne tænke i helheder samt udvise handlekraft og initiativ. Et navneskift fra Kommunedata til KMD blev også taget med for at understøtte det nye ståsted.Blandt de tiltag, som KMD har markeret sig med, er blandt andet markedsføringen af internetstederne NetBorger.dk og e-Boks. I den forbindelse skal man også se e-Boks-sponsoratet af det danske kvindelandshold i håndbold, som netop i disse dage kæmper om europamesterskabet.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...