Derfor bruger vi flere penge i lufthavnen

Når vi venter på flyet i lufthavnen, er vi mere villige til at bruge penge. Og det er der en god forklaring på.

Peter Witten,
Når der er god tid i lufthavnen, så sidder pengene løst i lommen. Arkivfoto.
Lufthavne 13. november 2011 15:56

Du er nået gennem security og ind i lufthavnens tax-free-område, hvor du venter på charterflyet til Sydens sol. Der er god tid til flyet letter, og bugnende lufthavnsbutikker byder sig til med parfume, alkohol og alt muligt andet. Og så er her masser af cafeer og restauranter - med pebrede priser. Netop her falder mange af os for fristelsen og hiver pungen frem. Koste hvad det vil. Kildevand til maxipris I for eksempel Københavns Lufthavn køber syv ud af 10 passagerer noget på vej ud til flyet, skriver Politiken. Næsten 22 millioner passagerer passerer årligt gennem den lufthavn, så der bliver omsat for et svimlende millionbeløb. Men priserne i lufthavnsbutikkerne kan være oppe i de højere luftlag, og de fleste har sikkert undret sig over, at for eksempel en flaske kildevand kan være så svimlende dyr. Alligevel køber vi den. Slik for 300 kr. Ifølge Heidi Boye, som er ph.d. i forbrugeradfærd og ekstern lektor på Københavns Universitet, har vi lettere ved at bruge penge, når vi skal ud at rejse. Og vi er langt mindre kritiske med priserne i lufthavnen, end når vi køber ind i supermarkedet. - Du kunne måske ikke finde på at købe for 300 kroner slik derhjemme, men det er en del af det at være ude at rejse. Her er det nogle andre regler, der gælder, siger hun til Politiken. - Mange lever stadig med den noget forældede forestilling om, at i lufthavnen har de alt muligt, som man ikke kan få derhjemme. For sådan var det i charterturismens barndom og i 1980’erne og 1990’erne, tilføjer Heidi Boye. Security-stress dæmper lysten Lufthavnen forsøger også at gøre, hvad den kan, for at stimulere vores købelyst. Lang ventetid på at komme gennem security kan ligefrem dæmpe vores lyst til at bruge penge. - Hvis folk er stressede, når de kommer gennem security, falder deres købelyst, siger salgs- og markedsdirektør Carsten Nørland fra Københavns Lufthavn til Politiken.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...