Aalborg

Derfor får vi brugerfjendtlige it-produkter

It-udviklere og kunder betænkelige ved at teste brugervenlighed

AALBORG:Når myndigheder, virksomheder og organisationer udvikler nye it-løsninger, er brugervenligheden sjældent inde i billedet. En større undersøgelse af 39 nordjyske virksomheder viser, at under 10 procent tester alle deres systemer for, hvor brugervenlige de egentlig er. Begrundelserne går først og fremmest på, at det er for dyrt og tidskrævende, samt at it-udviklerne ikke er interesserede. Samme billede tegnede sig for nylig på en konference om brugervenlighed på Aalborg Universitet . Her deltog 79 repræsentanter for diverse myndigheder og virksomheder. Deltagerne pegede blandt andet på, at it-udviklernes indstilling bærer en stor del af ansvaret. - Udviklerne mener, at det er tidsspilde, fordi de i forvejen godt selv ved, hvordan tingene bør være, forklarer datalogiprofessor ved Aalborg Universitet, Jan Stage, der deltog i konferencen. En anden årsag til it-udviklernes modstand er, ifølge professoren, frygten for kritik. - En test er en vurdering af deres produkter. Derfor har de nogen gange svært ved at anerkende kritik af det. På konferencen forsøgte lektor i kommunikationsteknologi, Lars Bo Larsen, at overbevise de nordjyske virksomheder om, at det godt kan betale sig at investere i brugervenlighed. Han henviste til, hvordan Star Tour fik øget sit salg på nettet med 10 procent efter at en ekspert havde testet og siden forbedret brugervenligheden på rejseselskabets site, En manøvre, som mindre firmaer sagtens kan efterligne i en billigere version, hvis man spørger Lars Bo Larsen. - De behøver ikke stille op med et helt usability-laboratorium. Man kan bruge tegnede skærmbilleder og videofilme, hvor testpersoner ville trykke, hvis det var en rigtig skærm. Det er forbløffende, hvor godt det virker.