Derfor skal du undgå spændende serier før sengetid

Den sidste time, før du går i seng, spiller en stor rolle i forhold til din nattesøvn

Det blå lys fra telefonens skærm kan være med til at ødelægge din nattesøvn. Og dårlig nattesøvn kan i værste fald føre til højere risiko for at få blandt andet hjerte-kar-sygdomme, demens, stress, kræft og diabetes. Arkivfoto: Vibeke Toft/Ritzau Scanpix

Det blå lys fra telefonens skærm kan være med til at ødelægge din nattesøvn. Og dårlig nattesøvn kan i værste fald føre til højere risiko for at få blandt andet hjerte-kar-sygdomme, demens, stress, kræft og diabetes. Arkivfoto: Vibeke Toft/Ritzau Scanpix

TV-SERIER:Der er næsten ingen grænser for, hvad dårlig søvn kan føre med sig.

Forskning har gennem tiden peget på, at for lidt søvn medfører højere risiko for at få blandt andet hjerte-kar-sygdomme, demens, stress, kræft og diabetes.

Senest har forskere fra Massachusetts General Hospital fundet stærke indikatorer på, at manglende søvn også spiller en væsentlig rolle i forhold til åreforkalkning.

Men hvordan sikrer du dig så en god nats søvn? Det har Birgitte Rahbek Kornum, der er lektor på Institut for Neurovidenskab på Københavns Universitet, en række bud på.

- Hjernen holder op med at virke, hvis man ikke får nok søvn, konstaterer hun først og fremmest.

Og et af de meget effektive steder at sætte ind er en til to timer før sengetid.

- Man skal være opmærksom på ikke at lave noget, der sætter gang i hjernens stressrespons, siger Birgitte Rahbek Kornum.

Vælg i stedet en aktivitet, der får dig helt ned i tempo. Fjernsyn er som udgangspunkt okay, så længe lysstyrken ikke er skruet helt op - men du skal overveje dit valg af underholdning, forklarer hun.

- Serier, der afslutter med en kæmpe cliffhanger, er ikke så godt, fastslår hun.

Spændingen sætter nemlig gang i hjernen og kroppen. Og målet er omvendt at blive afslappet og få sænket kropstemperaturen, slår hun fast.

Søvn og sex

På samme måde kan en spændende krimi være et dårligt valg af godnatlæsning.

- Så skal man i hvert fald ikke regne med at kunne sove lige bagefter, siger lektoren.

I patienthåndbogen på sundhed.dk, der er udformet af en række fagfolk fra stat, regioner og kommuner, anbefales af samme årsag, at du undgår hård fysisk træning de sidste tre timer før sengetid.

Samtidig skal du arbejde med at skabe de rette associationer omkring soveværelset.

- Brug ikke sengen til andet end søvn og eventuelt sex, står der i håndbogen, som også påpeger, at man ikke bør blive liggende i timevis, hvis ikke man kan sove.

- Stå ud af sengen, hvis du ligger søvnløs mere end 30 minutter, anbefaler fageksperterne.

Og så er der det med mobilen, som sidder klistret til manges hænder i løbet af en aften på sofaen.

- Lyset fra skærmen påvirker nogle receptorer i øjet, forklarer lektor Birgitte Rahbek Kornum.

Så den skal du også lægge fra dig op til sengetid, siger hun. Medmindre du sørger for at få et blåtlysfilter på telefonen.

Det ændrer dog ikke på, at det, du ser på telefonen, kan trigge den samme stressrespons som eksempelvis spændende tv-serier.

Døjer du med kontinuerlig søvnløshed, eller mistænker du søvnapnø, skal du kontakte din læge.

/ritzau fokus/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.