EMNER

Designtelefoner koster

En flot mobiltelefon er dyr, og lækkert design går ofte ud over funktionaliteten, viser en ny test

En mobiltelefon skal ikke bare fungere. Den skal også se godt ud. Det er holdningen hos stadig flere mobilkunder, men designertelefoner er dyre og ikke altid praktiske, konkluderer Forbrugerstyrelsen i en test af 22 nye mobiler. - Udseendet betyder mere og mere, når forbrugerne vælger mobiltelefon, og mobilselskaberne gør stadig mere ud af design. Men som køber må man gøre sig klart, at funktionaliteten som regel må vige, og at man kommer til at betale ganske meget, hvis man prioriterer flot design, siger John Møller, testingeniør i Forbrugerstyrelsen. Styrelsen har etableret en omfattende database over mobiltelefoner, som er testet i samarbejde med den internationale testorganisation ICRT. Basen tæller i alt 107 mobiltelefoner, heraf 22 nytilkomne modeller, og en del af dem er dyre designertelefoner. - Efterhånden som diverse særlige features er ved at blive standardudstyr, må producenterne tænke i nye baner for at lige netop deres telefoner skal skinne igennem på det uoverskuelige marked for mobiltelefoner. Meget tyder på, at fremtidens mobiltelefon i stigende grad vil blive markedsført på udseendet, men det betyder til gengæld, at priserne ligger et godt stykke over gennemsnittet, siger John Møller. Et eksempel er en særlig designserie fra Nokia. Alle Nokias 72-modeller har et anderledes og atypisk design. Priserne starter til gengæld først ved 2000 kroner. At den stigende fokusering på design også går ud over telefonens funktionalitet er Nokias model 7280 et eksempel på. Den har ikke noget tastatur, hvilket gør det svært at skrive sms-beskeder. Kamera populært John Møller opfordrer forbrugerne til at huske på, at mobilen fortrinsvis bruges til at ringe og sende sms. - Smarte funktioner og design betyder meget de første 14 dage, man har en ny telefon. I det lange løb tæller det mest for de fleste, at mobilens basale egenskaber er i orden. Ellers bliver man irriteret, hver gang man bruger den, siger han. Derfor har Forbrugerstyrelsen valgt at indrette testmetoden, så det er muligt at finde en samlet bedømmelse af mobiltelefonernes telefon- og sms-kvaliteter alene. Og her er konklusionen, at man kan få en glimrende telefon til cirka 500 kroner. Men man kan også sagtens komme til at betale det dobbelte eller tredobbelte for en telefon med ringere basale egenskaber. Halvdelen af de 22 nye mobiler i testen scorer fire stjerner, bedømt som telefon alene. Billigst af dem er Siemens A65 til 510 kroner. Selvom mobilen primært anvendes til at ringe og sende sms, går stadig flere forbrugere efter en mobil med kamerafunktion, og kamera er i dag indbygget i de fleste nye mobilmodeller. I den nye test er mobilernes kamerakvalitet gået efter i sømmene, og den generelle konklusion er, at billedkvaliteten lader noget tilbage at ønske: - Kameraer i mobiltelefoner bliver bedre og bedre, billedkvaliteten begynder efterhånden at ligne rigtige billeder, men optikken er stadig ikke nær så god som i digitalkameraer, forklarer John Møller. Hvis man drømmer om mobil med et godt indbygget kamera, bør man, ifølge John Møller, især tjekke, om kameraet har høj opløsning, gode farver, skarphed, og at kameraet kan tage gode billeder af bevægelse. Kameramobilen anvendes typisk til at forevige motiver, der bevæger sig, men det er mange mobiler dårlige til. Ønsker man en mobil, der kan optage videoklip, er der også flere muligheder end tidligere. Fire telefoner i den nye test - Nokia 6680, LG U8138, Samsung SGH-Z500 og Motorola v975 - er 3G-telefoner, der kan optage og sende levende billeder til andre mobiltelefoner. Men husk, at modtageren kun kan se videoklippene, hvis vedkommende også har en 3G-telefon. Dyrest ikke bedst Samtlige testede mobiltelefoner er rimeligt gode. Ingen telefoner har fået en samlet bedømmelse, der ligger under middel. Eneste undtagelse er Panasonic X400, der bedømmes til at være en dyr telefon i forhold til kvaliteten. Men der er grund til at undersøge telefonen og sit mobilbehov nøje, før man investerer en mindre formue i en ny mobil, for der er ikke sammenhæng mellem pris og kvalitet, viser Forbrugerstyrelsens test. Det kan dog være vanskeligt at få lov til at afprøve den telefon, man ønsker at købe. Butikken har måske kun attrapper eller måske har de ikke lige et sim-kort, der kan bruges. Men sørg for at få lov til den nye telefon, prøv den og se skærmen tændt, for især skærmkvaliteten kan svinge meget, lyder rådet fra Forbrugerstyrelsens testingeniør. De mest brugte funktioner skal være logiske og nemme at bruge. Sender man mange sms'er, er det vigtigt, at tasterne er store og godt placeret. Det er også vigtigt, at displayet er så stort og tydeligt, at beskederne er nemme at læse. I forhold til de forrige generationers mobiltelefoner, er testens mobiltelefoner i det store og hele nemme at skrive og modtage beskeder på. Enkelte har dog temmelig små taster, som både er vanskelige at ramme og læse. Lyd imponerer ikke Lyden er også værd at hæfte sig ved. Ingen af telefonerne fra nyeste test er helt i top lydmæssigt, men der er heller ingen i den anden ende af skalaen. Modtageforholdene spiller også en rolle for, hvor god lyden er. Ved man, at der er problemer med sendeforholdene, hvor man bor, vil det være klogt at tjekke, hvor godt telefonen kan virke i lokalområdet. Specielt i bakkede områder kan modtageforholdene volde kvaler. Der er stor forskel på, hvor længe mobilen virker, før den skal lades op. Mobilen LG U8138 kan anvendes 10 timer og 51 min, før den løber tør for batteri, mens med Panasonic X400 kun giver 3 timer og 55 minutters taletid. Der er også stor forskel på, hvor længe mobilerne er om at lade batteriet op. Nokia 6670 gør det på halvanden time, mens Motorola MPx220 skal bruge fire en halv time.