Zürich

Det begyndte i Zürich

[ CowParade startede i Zürich, i 1998 – som en event der skulle tiltrække turister og handlende til byen – køerne blev hver sponsoreret af en butik, der så havde koen stående i eller ved butikken. [ Umiddelbart efter afviklingen af den første CowParade købte en amerikaner konceptet og afviklede den første CowParade i Chicago i 1999 – De velkendte miniaturekøer kom til i 2000, da CowParade indtog New York. [ Kunstnere fra hele verden har ladet sig inspirere og udfordre af koen som kunstnerisk objekt – og samtidig væver de elementer fra deres egen ogbyens kulturelle baggrund ind i fortolkningerne. [ CowParade er ikke tænkt som et finkulturelt projekt, men som et offentligt tilgængeligt kunstprojekt, der er tilegnet alle på tværs af alder, uddannelse og kultur. [ CowParade bidrager til velgørende formål. Ved afslutningen af hver udstilling bliver køerne samlet og sat på auktion, hvor en væsentlig del af overskuddet går til en række velgørenhedsprojekter såvel lokalt som globalt. Allerede den første udstilling resulterede i mere end 17 millioner kroner til velgørenhed, med en gennemsnitspris på næsten 150.000 kroner pr. ko.