Det bliver dyrere at få lys på cyklen
Skrappere regler gør blandt andet dinglende diodelygter ulovlige.
Det er snart slut med de velkendte små lygter, der monteres med elastik på cyklen. De er nemlig blevet diskvalificeret i et sæt nye regler, som trafikstyrelsen har fået gennemtrumfet. Det skriver ingeniøren.dk. Reglerne, der træder i kraft 1. november, skal nemlig gøre cyklisterne mere synlige på de mørke veje, og så skal lygterne fastmonteres og lyse fremad og bagud og ikke lyse ned i asfalten, som de har tendens til i dag. Kravet til baglygten bliver også skærpet, så den fra november skal være lige så stærk som forlygten. Lygterne må stadig gerne blinke, men med mindst 120 blink i minuttet. Nemmere at købe lygter Når de nye regler træder i kraft, vil de dårligste lygter også blive fjernet fra markedet. Lygterne skal nemlig kunne lyse med påkrævet styrke i mindst fem timer. I dag er der ikke noget krav til, hvor længe en lygte skal kunne lyse lovligt. De dårligste lygter på markedet lyser lovligt i ned til tyve minutter. Det bliver altså også nemmere at vælge bedre lygter. Det bliver også muligt - men dog valgfrit - at installere blinkende gule lys i pedalerne for ekstra synlighed i trafikken.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.