Det drejer sig om sikkerhed

Beretningen om hvordan en svensk kernefamilie blev berømt - og bilulykkens anatomi endte i en databank

Gorm Albrechtsen
Svenske redningsfolk på kursus i at redde personer ud af en bil. Døre og tag er fjernet fra bilen, som næppe blir til bil igen.
Trafikulykker 9. december 2007 05:00

GÖTEBORG: Det var én af de situationer, som den trafikale hverdag desværre er så fuld af. En uopmærksom bilist piller ved radioen, sludrer i mobiltelefonen eller er ved at indstille sin GPS - og kommer over midterstregen og drøner over i den modsatte kørebane. For den lille kernefamilie Englund var grænsen mellem liv og død hårfin. Et forsøg på at undvige var dømt til at mislykkes, men betød dog at de to bilers nærmest frontale kollision skete med moderat hastighed. Alle slap fra oplevelsen med livet i behold, og far, mor og familiens yngste i barnestolen blev berømt. Vi står og kigger på familiens bil. Tæt på er synet både forstemmende og positivt. Forstemmende fordi der altså ikke skal megen fart til, før en pæn familiebil forvandles til en bunke bulet blik, og positivt, fordi den lille familie slap næsten uskadt ud af en kabine, der i det store hele var intakt. Det er derfor, familien Englund er blevet kendt rundt om i verden. Havarieksperterne hos den svenske bilkoncern Volvo bruger episoden som et eksempel på, hvordan man forsker i sikkerhed. Og naturligvis til at markedsføre netop Volvo¿s ry for sikkerhed i forbindelse med et færdselsuheld, der højest ville give fem linjer i lokale medier og absolut ingenting hos gratisaviser og en boulevardpresse, der vil se blod, før den gø¿r. Fed database At Volvo har en havarigruppe, som registrerer uheld og ulykker rundt om i verden med netop deres bilmærke impliceret er ingen større hemmelighed. Men nu begynder indsatsen for alvor at give pote. Den kæmpestore database er blevet fodret med informationer fra 36.000 trafikulykker siden 1970, og i 2000 af disse ulykker er teknikerne gået rigtig meget i dybden, beretter John Fredrik Grönvall fra Volvo¿s Safety Center. 57 procent færre er blevet kvæstet i forhold til før i de hyppige by-situationer med påkørsel fra siden. Man konstaterede nemlig ret hurtigt, at i takt med beskyttelsen blev øget ved kollisioner forfra, faldt det med påkørsler fra siden i øjnene. Nu er den ting på plads med side-airbags og oppustelige airbag-gardiner. Data fra de mange ulykker blev leveret videre til bilkoncernens udviklingsafdeling og indarbejdet i kommende bilmodeller. Jo mere de ved om en bilulykkes anatomi, desto bedre sikkerhed kan de bygge ind i bilerne. Men de dybdeborende studier kan ikke kun ske ved computeren eller efter de 2000 kollisionstests som siden år 2000 er gennemført i Volvo Cars sikkerhedscenter. Ulykkens profil Den svenske kernefamilies oplevelser på en svensk landevej ligger nu i databanken. Alle tre i bilen slap stort set uskadt fra det voldsomme sammenstød. Står man ved siden af bilen, kan man undre sig over netop det. Det stemmer sindet til andagt og tanken til overvejelse, men de svenske crash-teknikeres øjne skinner begejstret, når de fremhæver at netop den stiver hér og den dims dér var med til, at uheldet ikke fik mere katastrofal karakter. Når eksperterne fra politi eller redningskorps får nys om en ulykke med en Volvo indblandet, rykker en særlig trafikforsker-gruppe ud. Iført iøjnefaldende sikkerhedsveste opsøger de ulykkesstederne, måler op og fotograferer, udspørger og sender tusinder af spørgeskemaer ud årligt til bilister med kolbøtte- og bule-erfaring. Holdene rykker ud på hvilket som helst tidspunkt af døgnet for at være med til at tegne en bilulykkes profil. Resultatet af anstrengelserne ryger ind i databasen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...