Det er en ommer og værs"go at tage en ekstra tur

@Brød.9.u-indryk-vers:KOMMENTAR: Vist er det sund fornuft og god økonomi at spare det unødvendige væk. Sådan er det i enhver husholdning – også når den hedder Hjørring Kommune. Derfor er den kollektive trafik nu reduceret fra seks til to busruter. Alt for mange busser kørte tomme rundt i gaderne. Det viser sig nu blot, at der er langt flere borgere i og omkring Hjørring, der dagligt tager bussen, end det, passagertallene af ældre dato viste. Mange er afhængige af dagligt at kunne komme til og fra arbejde eller skole, og for mange har en beskeden tur fra bopælen til byens centrum siden ruteomlægningen nu udviklet sig til en lang ufrivillig sightseeing. Nu kan man jo frimodigt sige, at man så sandelig som passager så får noget for billetten, derimod må det give de politikere, der står bag beslutningen om at to busruter er nok til 35.000 potentielle buspassagerer, et helt andet og langt mere alvorligt blik i øjnene. Knap 3000 borgere og brugere af busserne har nu skrevet under i protest mod den beslutning, politikerne har taget. Heldigvis må man sige - i demokratiets hellige navn - synes de ansvarlige politikere nu at have styrke nok til at stå frem med oprejst pande og sige, sagen tages op igen i starten af august. Efter sommerferien skal køreplanen se om den kan bestå sin test, som Ole Ørnbøl, der er formand for det politiske udvalg, der står bag beslutningen, udtrykker det. Det er nemlig ifølge formanden vigtigt at skolebørnene ikke kommer til at opleve samme transport forringelse som byens ældre eller som kvinden bag de mange underskrifter. Tilbage bliver forhåbentlig så blot minderne om et mere eller mindre bus-frit forår og en sommer på cykel eller gå-ben for de mange - uanset alder -, der fravalgte de to busruter. Og de, der blev nødt til at bide i den sure køreplan og stige ombord i ”turistbusserne”, kan glæde sig over ikke at tilhøre de 30 pct. af brugerne, som politikerne forud for reduktionen af busserne regnede med at ville miste. Indtil byrødder igen kommer i arbejdstøjet og indser den sunde fornuft og den gode økonomi i at lade busserne køre der, hvor passagererne er og når passagererne er der – er der vist bare at sige om køreplanen: Det er en ommer, tag en tur mere!