Det er en ommer!

LÆSERBREV

Det var med stor gru at jeg d. 12.03.10 læste Thøger Elmelund Kristensens indlæg i lokaldebatten, hvor det nye forslag til den offentlige trafikplan vil fjerne den kollektive trafik imellem Øster Hornum og Aalborg. Troede slet ikke at man kunne tilbyde en ringere service end den der eksisterer i dag? Men det syntes Rebild og NT altså. At der findes en by med lidt over 1000 indbyggere, kun 18 kilometer fra Aalborg centrum og 11 kilometer til bygrænsen, som ikke har timedrift, finder jeg grotesk. De sidste 4 år har NT og Rebild kommune tilbudt Øster Hornum én sølle morgenafgang, og tre om eftermiddagen. Nul aften- eller weekenddrift, nul kørsel i skoleferierne! Det har vi som familie kunnet leve med, da min kone er folkeskolelærer. Med denne form for service, er det svært at se hvilke Ø.H. beboere, som skulle kunne passe deres arbejde eller uddannelse i Aalborg og samtidig være afhængige af den offentlige trafik. Hvis man i dag skal kombinere denne elendige service skal der benyttes både held, snilde og vilje. Nu er det ikke fordi ruten kører uden passagerer. Der er overraskende nok fyldt både morgen og middag. Hvis man forventer flere passagerer, så stil en bedre service tilrådighed som gør det attraktivt at benytte kollektiv trafik. Lad da være med at lukke og hermed reelt tvinge folk til at flytte eller købe ekstra bil! Når jeg nu angriber NT og Rebild for at levere en uanstændig trafikservice til os Ø.H. borgere, bliver man nødt til at sammenligne NT’s service i andre af Aalborgs oplandsbyer. Byer med ca. samme indbyggertal og afstand til Aalborg. Her kan man konstatere at der til sammenligning IKKE findes andre lignende byer med samme elendige service. Tværtimod. Lad mig i opridse nogle af disse, alle med minimum time-, aften- og weekend-drift: Biersted, Nørhalne, Sønderholm, Sulsted, Sørup, Suldrup, Gandrup, Fjellerad, Gunderup, Blendstrup, Sejlflod, Gudomholm, Bælum, Godthåb, Uggerhalne, Grindsted, Ellidshøj, Langholt, Tylstrup, Kås, Nørholm. Kan i se billedet? Mon ikke borgere i disse byer ville stejle hvis man fjernede deres direkte forbindelse? I min optik har jeg altid troet, at debatten omkring den kollektive trafik imellem Ø.H. og Aalborg skulle gå på, hvorfor netop vi har denne elendige service, og hvordan den forbedres? Men nej. Nu skal debatten handle om hvordan den forringes? Skal der spares så start med dem som rigeligt i forvejen, ikke dem som mangler. Støvring har min. timedrift på bus, ekspres og nærbane. Rigeligt til at klare alm. skole og arbejdstransport. Man kan da ikke tage fra de fattige og give til de rige? Er det det NT og Rebild kommune handler om i dag? Jeg ansøger hermed stillingen som trafikplanlægger hos NT. Jeg har nogle alternative og mere service orienterede forslag: 1) Behold rute 102, suppler med lidt aften og weekend drift. 2) Forlæng hver anden linie 1 tur til Godthåb. Ny endestation i Ø.H., via Guldbæk. Alternativ forlæng ruten via Guldbæk og Ø.H. med endestation i Støvring. Jeg tror Aalborg kunne være lydhør over at få Rebild og Regionen ti l at spytte i den kasse. Ligesom Aalborg – Aabybro linien. 3) Ændre nogle af rute 52 turene, således at de kører omkring Guldbæk og Øster Hornum. 4) Lav en ny rute som kører fast imellem Øster Hornum og Godthåb, eller Svenstrup. Og til Rebild kommune har jeg følgende kommentar: De skattekroner vi betaler forpligter. Så vidt jeg er orienteret betaler jeg ligeså meget i kommuneskat, som mine andre medborgere her i kommunen. Vi har krav på at få stillet en ordentlig offentlig transport til rådighed, med direkte adgang til Aalborg, nøjagtig ligesom Støvrings borgere har og nøjagtig ligesom alle andre sammenlignelige byer i andre kommuner. At fjerne vores direkte forbindelse til Aalborg vil blot være endnu et spadestik til at hæmme mulighederne for vækst i vores ellers dejlige by. Der er sikkert en årsag til at Øster Hornum de senere år er stagneret befolkningsmæssigt. Og jeg er fuldstændig sikker på at elendig kollektiv trafikservice er en af hovedårsagerne til at ellers attraktive og ekstremt billige byggegrunde ikke er blevet solgt herude, i en periode med ekstrem vækst på boligmarkedet i andre byer rundt i nærområdet. Når man ser mod nord, hvordan Godthåb, som kun ligger 4 kilometer væk, har solet sig i nybyggeri, kan man næsten kun være misundelig. Vi bor i en dejlig by, med mange børnefamilier og med en god og velfungerende skole (selv om i fjernede vores 7. klasse for et par år siden). Vi har en dejlig børnehave, masser af gode og dygtige dagplejere, en fortræffelig brugsforening, som også fungerer som apotek og posthus. Vi har et helt nyt og formidabelt lægehus, som man som kommune kun kan være glade for og stolte af at have under sit tag, og som kommunen burde takke to privatpraktiserende læger for at have investeret i af egen lomme. Vi har en dejlig stor og aktiv idrætsforening, med tilhørende hal og udendørsaktiviteter. Mest af alt har vi en by bestående af rigtigt mange ildsjæle, som frivilligt pukler for at bevare byens gode puls. Nu mangler vi bare opbakning fra vores kommune, således at også vi kan få vores by på landkortet, og være med i den befolkningsvæksts-fest som vi har set Støvring tage del i de senere år. Men vi kan ikke gøre det alene, for godt nok bygger vi mange ting selv, ligesom vi tit selv finder penge til byens samlingspunkter. Men den kollektive trafik, vores forbindelse til Aalborg, den kan vi ikke selv bygge, der skal vi have hjælp til fra vores kommune. Jeg fulgte interesseret med i den debat som omhandlede kollektiv trafik, som blev ført i forbindelse med de nyligt overståede byrådsvalg. Her var tonen anerledes positiv. Nu er valget så overstået og der er næsten 4 år til det næste valg. Det virker meget politisk bevist at starte med at skære ind til benet i starten af denne periode, men det har selvfølgeligt ikke noget på sig. For i har jo som folkevalgte politikere stor interesse i at sikre jer at ALLE borgere i jeres kommune har optimale betingelser, især i forhold til at kunne varetage uddannelse og arbejde. Derfor er jeg også sikker på at i nu vil arbejde for at den kollektive trafik bliver til glæde for os alle.