Det er ikke klogt

Det er forjættende at se, hvor mange der er i gang med at udvikle elbilerne endnu en gang. For 24 år siden stoppede Hope Whisper sit elbilprojekt på grund af manglende finansiering af produktionen. Whisper-elbilen blev udviklet gennem tre faser og endte med et i Europa og USA godkendt køretøj udviklet i samarbejde med universitetet i Berlin og TÛV.

Whisper-bilen fra dengang kan nøjagtig det samme som elbilerne af i dag. Dette skyldes først og fremmest, at industrien de seneste 24 år har sovet godt og grundigt i timen. Hvad er det så, man udvikler i dag? Man vil på grund af den dårlige batteriteknologi lave ladestationer, så man kan bytte batterier for ca. hver 250 km. Dette system udviklede Whisper allerede i 1983, men efter en grundig markedsundersøgelse blev projektet kasseret. Det var for dyrt og for kompliceret for kunderne. Det er det stadigvæk. En elbil skal veje så lidt som muligt, ca. 550 kg inkl. batterier. En jernbil er ikke ideel at konvertere til elbil. Dong, det gode selskab, siger, at de vil satse hårdt på at gennemføre Better Place-projektet med batteriombytningsstationer placeret rundt om i Danmark. Det er at starte i den forkerte ende. Dong burde i stedet satse 100 % på at udvikle et batterisæt, som kan drive en elbil min. 500 km på en opladning. Der kan tjenes flere penge på salg af batterier frem for salg af køretøjer. Først da vil danskerne investere i en elbil som det væsentligste transportmiddel. I mellemtiden kan man godt lave et mindre antal hybridbiler, som kan anvendes i byer og på øer. Det er ikke klogt at bruge skatteyderpenge på at opfinde elbilen endnu en gang.