Det hænger sammen

Gymnasieelever fik knyttet teori og praksis hos fysioterapeuter på University College

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Allan Danielsen (til venstre) og Christian Hasle er begge vilde med idræt - og fredagen gav dem noget at tænke videre over. Foto: Grete Dahl

AALBORG:Hovedpersonen deltog ikke selv, da et idrætsvalghold i 3.g. på Støvring Gymnasium fredag besøgte fysioterapeutuddannelsen på UCN (University College Nordjylland). Hun eksisterer nemlig kun i teorien: Kristina dyrker hækkeløb, men er landet forkert efter en hækpassage og har revet sit forreste korsbånd over. Uheldet er ikke hendes første. Hun har tidligere sprængt en akillessene. Gennem de seneste uger har den uheldige atlet stået i centrum for idrætsundervisningen på holdet i Støvring.Men fredag flyttede hun med til UCN på Selma Lagerløfs Vej i Aalborg Øst. Den teoretiske undervisning blev hægtet sammen med virkeligheden på uddannelsen til fysioterapeut. Det foregik mestendels i et lokale, det må være blandt favoritterne til titlen som Aalborgs mest spændende kælder: Høje skakter sender lys fra UCN's nybyggede atriumgård ned i rummet, hvor løbebånd, motionscykler, kasser med krykker og ribber konkurrerer med sækkestole i skrigklare farver og champignonformede taburetter om opmærksomheden. Stedet er fysioterapiuddannelsens bevægelaboratorium, et lokale, som fredagens vært, fysioterapeut og lektor Morten Leineweber, er stolt af. På de første tegninger var pladsen sat af til depot - i stedet har fysioterapien fået et attraktivt rum, som de studerende bruger med stor fornøjelse til forskellige opgaver. Fredag indtog klassen fra Støvring sækkestole og taburetter, mens Morten Leineweber fortalte om Kristinas knæ. På forhånd havde eleverne afleveret skriftlige opgaver om skaden - og de opgaver vidnede om forståelse for, hvad fysioterapi egentlig er for en størrelse, roste han dem og forklarede: Fysioterapi opererer på tre niveauer. For det første det direkte kropslige - altså korsbåndet, der er rykket over. For det andet aktiviteten, altså det formål, som skaden hindrer i at blive opfyldt; ofte at gå, hoppe eller løbe. Og for det tredje deltagelsen eller måske snarere manglen på deltagelse: Skaden betyder, at Kristina ikke er med i det sociale omkring træningen, i andre tilfælde kan det være muligheden for at passe sit arbejde. Teorien blev hurtigt afløst af praksis. En elev, Christian Hasle, blev testet på løbebånd - og det gav både friske kommentarer, smil og anledning til at tale om, hvordan løbestil påvirker hele kroppen. Når fysioterapi for alvor lykkes, handler det om mere end blot at afhjælpe en aktuel skavank; det handler om at finde årsagen og forebygge, at det sker igen. Eleverne så også en ultralydsscanning af knæet, ligesom de skulle gennemføre en manuel undersøgelse af hinandens knæ. To af dem, Christian Hasle og Allan Danielsen, var godt tilfredse med dagen: - Det er rigtig spændende at sætte sig ind i, hvordan man forebygger skader. Samtidig er det jo en slags brobygning mellem gymnasiet og videre uddannelser, sagde Allan Danielsen. Christian Hasle fik noget at arbejde videre med efter sin tur på løbebåndet: Han døjer med et overbelastet fodled, og testen gav et bud på årsagen: - Samtidig kan jeg nu bedre forstå min lillesøster, der døjer med en knæskade.