Detailhandel

Det handler om fødevarer

SÆBY:Som omtalt i avisen i går, vil Lidls kommende supermarked i Sæby blive endnu større end Sæby Storkøb. Så det er lidt af en gigant, der er på vej til byen. Lidls danske chef, Finn Tang, er ganske fåmælt om supermarkedet i Sæby. - Det er vores strategi, at vi stort set intet fortæller til pressen. På den måde mener vi, at vi opnår størst effekt ved åbningen af et supermarked, siger han. Han vil således ikke fortælle, hvornår byggeriet i Sæby går i gang. At Lidl er meget seriøse omkring planerne, er det eneste, bossen vil sige. Der har været tvivl om, hvorvidt Lidl primært satser på fødevarer eller non-food, men her understreger Finn Tang, at det primære er fødevarerne. - Vi vil have spottilbud på andre ting. For eksempel tekstiler og radio/tv-varegruppen. Men det vigtigste er fødevarerne, hvor vi prismæssigt ligger meget lavt, siger Finn Tang. Konceptet er, at Lidl bevidst presser priserne endnu længere ned end de eksisterende discount-kæder. Derfor er der ofte priskrig, hvor Lidl kommer frem. Lidls styrke er størrelsen og det faktum, at forretningen "kun" har omkring 1.000 varenumre inden for fødevarer. Mange supermarkeder har 7-10 gange så mange. Endnu er det første Lidl-supermarked i Danmark ikke åbnet, men planen er, at der i løbet af en årrække skal åbnes 200 supermarkeder i Danmark.