- Det har gjort ondt at slippe taget

Indehaveren af DTF travel, 50-årige Bent Jørgensen, vil fremover koncentrere sig om at skabe en rejsekoncern, der rækker langt videre end Europa

Lars Høj
- Jeg hol­der fast i de gam­le dy­der - at man hol­der, hvad man lo­ver, og at man skal be­hand­le an­dre men­ne­sker or­dent­ligt, si­ger Bent Jør­gen­sen. Foto: Kurt Be­ring
Iværksættere 2. september 2007 06:00

HJØRRING: I 1991 etablerede Bent Jørgensen DTF travel i sit soveværelse - en historie der er fortalt og genfortalt mange gange. Historien om iværksætteren med den gode idé, som viste sig at være ualmindelig bæredygtig. I dag er Bent Jørgensen indehaver af en virksomhed med godt 130 ansatte. Omsætningen i 2006 var på 236 mio. kr., og de første skridt i virksomhedens næste udviklingstrin, nemlig opkøb og samarbejde med andre rejsebureauer, er forlængst taget. I 2007 forventes den samlede omsætning i koncernen at komme op på knap 400 mio. kr. De første mange år var Bent Jørgensen ildsjælen, der havde overblikket over virksomhedens daglige arbejde. Han var manden bag mange af ideerne, og det var ham, som sørgede for, at de blev realiseret. Det var også ham, der ansatte de mange nye medarbejdere, som kom til - ofte i et tempo, som var ved at tage pusten fra både Bent Jørgensen og DTF travel. I dag har Bent Jørgensen en helt anden rolle. Han har forlængst trukket sig fra den daglige ledelse, og nu trækker han sig også som bestyrelsesformand. Desuden har han sluppet syv pct. af virksomheden, der nu ejes af den nye administrerende direktør, Poul Sørensen - som kom fra en stilling som direktør i NORDJYSKE Medier. Men hvad skal han så lave - iværksætteren, hvis arbejdsiver og lyst til udvikling bestemt ikke er i aftagende. Og hvorfor vil han kun være menigt bestyrelsesmedlem. Ja, allerførst konstaterer han, at: - De næste 10 år skal der endnu mere knald på. Sagt med et smil og en stille, insisterende bestemthed, som fortæller, at sådan bliver det. Her skal ikke hviles på laurbærrene. For nok er Bent Jørgensen ikke typen, som buldrer op med sin succes som en anden københavner, men han fylder alligevel - på sin egen vendsysselske facon, hvor man nok et stolt af sit værk, men ikke har behov for alt for meget offentlighed. Og han får slået helt fast, at iværksættergejsten langtfra er brændt ud. Faktisk tværtimod, for han har store planer for fremtidens rejsekoncern. Perfekt beliggenhed DTF travel begyndte at sælge kør selv-rejser på internettet i 2001. Først i det stille, men det varede ikke længe, før det gik endog rigtig stærkt. I dag klikker omkring en million mennesker sig ind på hjemmesiden hver måned. - Vi har den største trafik indenfor branchen på vores hjemmeside ... man kan sige, at vi har placeret vores udstillingsvindue på Danmarks mest befærdede vej. En perfekt beliggenhed. Og det forpligter - der skal være noget på hylderne, siger Bent Jørgensen. Han brugte godt et halvt år på at udvikle konceptet med salg over internettet, hvilket bl.a. indebar, at han købte IT-virksomheden webIT Nord for at få den nødvendige ekspertise til at få tingene til at fungere. De seneste tre år har DTF travel investeret 25 mio. kr. i onlinekonceptet, som var medvirkende til, at virksomheden i marts i år vandt e-handelsprisen som danskernes foretrukne onlinebutik. - Nettet er fremtiden, og vi træner hele tiden på at blive bedre - det er lidt som en mediekoncern, der hele tiden skal være klar med den seneste udvikling. Sådan arbejder vi også, siger Bent Jørgensen. Der skal knald på I dag har DTF travel hotelaftaler i 22 lande. Hovedmarkederne er Tyskland, Danmark, Sverige og Norge, men der er planer om at udvikle markedet kraftigt de kommende år. Bent Jørgensen forestiller sig, at DTF travel skal til at sælge flyrejser til destinationer over hele verden. Ikke her og nu, men hen ad vejen - som altså ikke er ret lang i hans kikkertsigte. - Virksomheden er konsolideret på alle mulige måder, så nu skal vi udvide med opkøb, partnerskaber og samarbejde med andre, siger han. Og det er derfor, han i dag sidder som menigt bestyrelsesmedlem. Han vil have ro og tid til den fremadrettede udvikling af DTF travel - ikke som en isoleret virksomhed, men som stammen i et rejseimperium, hvor kun fantasien sætter det endelige mål. Og derfor har han både direktører og en bestyrelsesformand til at varetage DTF travels interesser. Selv vil han have tid og rum til at tænke videre ud i verden. At slippe taget... Mange iværksættere er rigtig gode til at sparke liv i en idé og en ny virksomhed. De er ildsjælen, som motiverer og skubber på i opstartsfasen. Men når den er overstået, får en del iværksættere problemer. De formår ikke at slippe taget i det daglige arbejde og får dermed ikke tid til at tænke videre. Sådan har Bent Jørgensen ikke haft det. Han har trukket sig længere og længere tilbage i takt med udviklingen af DTF travel. - Det gav søvnløse nætter og mavekneb, da jeg ansatte en administrerende direktør for omkring 10 år siden, husker Bent Jørgensen, som dog ikke var i tvivl om, at det var rigtigt at gøre det. - Du kan ikke vækste alene, men kun gennem dine ansatte - og jeg har fuld tillid til de folk, der arbejder i virksomheden, siger Bent Jørgensen. Men det var svært - som f.eks. da han overdrog udviklingen af markedet i Sverige til to medarbejdere. - Der var da øjeblikke, hvor jeg tænkte, at jeg vist kunne gøre det mindst lige så godt som dem, siger han. Men Bent Jørgensen holdt fast ved sin strategi, og for fem år siden droppede han sit kontor i DTF travel. I dag arbejder han hjemmefra. - Man skal gøre noget fysisk for at slippe taget - ellers bliver det for svært, siger han. At det skulle være sådan, var noget Bent Jørgensen kom frem til ad to veje. - Jeg brugte min sunde fornuft, og jeg læste en masse teorier om ledelse, siger han. Ansæt de dygtigste Bent Jørgensen har desuden fulgt to andre strategier i udviklingen af DTF travel. Han har dels arbejdet målrettet mod de mål, han har sat sig for at nå, og så har han forsøgt at ansætte folk, der var dygtigere end ham selv. - De rigtige folk til en virksomhed, er dem, der er bedre end dig selv og som har gå-på-mod og en positiv indgang til jobbet, siger Bent Jørgensen, som har headhuntet mange af sine folk. Desuden sørger han for at holde sig til allerede opstillede mål. - Der er så utroligt mange muligheder indenfor rejsebranchen, og hvis man vil det hele - ja, så er der ikke noget, som lykkes. Man skal rendyrke sit koncept, og holde sig indenfor de rammer, siger han. Råd til iværksættere Bent Jørgensen har nogle enkle råd til andre, der går med en iværksætter i maven. - Man skal have en god portion energi, man skal have lyst til at bruge utroligt mange timer på jobbet og så skal man arbejde målrettet og fokuseret. Man skal kravle helt ind i projektet og blive i osteklokken, indtil tingene lykkes, siger han om en opskrift, han selv har fulgt nærmest hele sit liv. Og nu høster frugterne af. Småt med fritid Prisen for et arbejdsmæssigt engagement som Bent Jørgensens kunne være en forsømt familie, men sådan føler han det ikke. Der er tid til mindre rejser til Europas storbyer, ligesom en cykeltur i Danmark ikke er at foragte. - Det er virkelig afstresning for mig, siger han - selv om stress ikke et noget, der plager ham. - Jeg er god til at koncentrere mig om det, jeg er i gang med. Og så har jeg været kok, som kan være et utroligt stressende job, så jeg kender mine grænser, siger han. Bliver i Hjørring Som så mange andre virksomheder har DTF travel oplevet at have svært ved at motivere en ny medarbejder til at flytte til Hjørring. Det har dog ikke fået Bent Jørgensen til at overveje at flytte sin virksomhed - i hvert fald ikke seriøst. - Tanken har da strejfet mig, men vi bliver i Hjørring, forventer han uden dog at ville garantere noget som helst. - Tingene udvikler sig jo, og jeg ved ikke, hvordan det ser ud om nogle år. Men jeg er sikker på, at der altid vil være medarbejdere i Hjørring, siger han.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...