Brønderslev

- Det hele startede på handelsskolen

TARGITs ledelse udgøres i dag af salgsdirektør Flemming G. Madsen (tv.), udviklingsdirektør Morten Middelfart og administrerende direktør Morten Sandlykke (th.). FOTO: KURT BERING

TARGITs ledelse udgøres i dag af salgsdirektør Flemming G. Madsen (tv.), udviklingsdirektør Morten Middelfart og administrerende direktør Morten Sandlykke (th.). FOTO: KURT BERING

HJØRRING:At bygge en verdensomspændende virksomhed som TARGIT op er ikke noget, man bare lige gør. Som ved alt andet må man starte et sted og starte i det små, og det var da også hvad Morten Sandlykke, som i dag er TARGITs administrerende direktør, gjorde. - Jeg gik på handelsskolen og sad i min fritid og programmerede stedets computere, fordi jeg var fascineret af teknik, siger Morten Sandlykke. På skolen fik han kontakt med en lærer, Søren Leifsgaard, som også syntes EDB var spændende, og sammen dannede de virksomheden DataNord, der senere blev til Sandlykke/Leifsgaard. - Vi lavede selv software udviklet til bestemte brancher. Vores første store succes var et program, der kunne styre udlejning af videofilm, fortæller Morten Sandlykke. Således fik firmaet succes med en række brancheløsninger, blandt andet til olieselskaber, til optikere og til detailhandlen, og firmaet fik en række datterselskaber i Danmark, Norge og Sverige. I slutningen af 90’erne tog firmaet et tigerspring, da en række udviklingsselskaber, blandt andet Lønmodtagernes Dyrtidsfond, fik øjnene op for Hjørring-virksomheden. - De tilbød kapital til vækstplaner og ville indsætte en topprofessionel bestyrelse, og det har været meget afgørende for os, siger Morten Sandlykke. - Det betød, at vi gik fra at være et iværksætterhus til at være en professionel virksomhed. Vi havde professionelle mennesker i baglandet, og rent mentalt betød det neget, for man strammer sig mere an og det løfter niveauet. Også udadtil signalerede det jo større troværdighed over for kunderne. Samtidig skiftede virksomheden navn til TARGIT og Søren Leifsgaard valgte at sælge sin ejerandel. TARGIT fik stor succes med at sælge sine brancheprodukter, de såkaldte retail-produkter, men satsede også på at sælge BI, altså business intelligence-produkter. I år 2000 kunne TARGIT købe udviklingsselskabet ud. - Det var dog for stor en mundfuld for os både at sælge BI og retail, så vi solgte faktisk retail-delen fra, så retail-kunderne kunne få den 100 procents opmærksomhed, de har fortjent, andetsteds. - Vi valgte at satse på BI, og sagde samtidig farvel til de mange retail-kunder. For at kunne forcere internationalisering allierede vi os med udviklingsselskabet Nordic Venture Partner, der i 2003 købte 32 procent af virksomheden, og stadig er medejer i dag. Det giver os ro og kræfter til at være grundige, og det betyder, at vi kan udvikle det produkt, vi har i dag, hvor vi udelukkende satser på én standardløsning inden for business intelligence, siger Morten Sandlykke.