Det hjælper at klage

Forbrugerforhold 1. juni 2005 06:00

Når ti forbrugere klager til Forbrugerklagenævnet, får fire ret i klagen i form af medhold eller forlig. Det viser Forbrugerklagenævnets tal fra 2004, hvor 3.530 sager blev afsluttet. På Forbrugerstyrelsens hjemmeside www.forbrug.dk kan utilfredse forbrugere finde en række værktøjer, som kan hjælpe til at vurdere, om der er grundlag for at klage. Hjemmesiden rummer blandt andet en købelovsguide, et klagekortet med ni korte klageråd, og på klagetjek.dk kan forbrugeren teste klagen og udfylde et klageskema til Forbrugerklagenævnet. Både forbrugerne og de erhvervsdrivende mangler viden om købeloven. Det kan være en af årsagerne til, at så mange forbrugere klager til Forbrugerklagenævnet, vurderer direktør i Forbrugerstyrelsen, Louise Holck. Hun opfordrer forbrugeren til at sætte sig ned og tælle til ti, når der opstår en tvist med en butik om køb af en vare: - Det kan svare sig at kvalificere sin klage, inden man går videre. Så slipper den enkelte for at bruge tid på umulige klager. Kan parterne slet ikke tale sammen længere, så træder ankenævnene til, siger Louise Holck.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...