Det hjælper jo at have mor med...

Forældre inddraget for at få børn på ret køl

Der bliver arbejdet koncentreret i Bobleren, og det giver pote... Foto: Michael Bygballe

Der bliver arbejdet koncentreret i Bobleren, og det giver pote... Foto: Michael Bygballe

Galleri - Tryk og se alle billederne.

LØGSTØR:De to fem-årige knægte, Andreas og Janick, der går i børnehave i Løgstør, har fået styr, hvordan man opfører sig. Det skyldes, at de to har fået lov til at være en del af et pilotprojekt i Vesthimmerlands Kommune med såkaldte familieklasser. Ud fra devisen om at forældre nu engang er eksperter på deres egne børn, har Andreas og Janick deres mødre, Bettina Lemvight Jensen og Tina Hollen, med i den familieklasse, der er etableret på Løgstør Skole i et samarbejde mellem skolen og børnehaven Sneglehuset. To dage om ugen i en tre måneders periode er såvel børn som forældre i familieklassen, der er døbt "Boblen", for at forældrene i samspil med en pædagog fra børnehaven og en lærer fra skolen blandt andet kan hjælpe børnene med spillereglerne for ordentlig opførsel. Det opnår man ved at opsætte små mål for børnene - det kan f.eks. være at sidde stille i ti minutter eller løse en konkret opgave. Bliver opgaven løst rigtigt udløser den en smiley. Bettina Lemvigth Jensen har på ganske kort tid i familieklassen sammen med sønnen Andreas fået en helt anden søn ud på den anden side. Han havde fået stillet diagnosen ADHD, og trivedes ikke rigtigt i børnehaven. Men efter nogle uger i familieklassen, er Andreas som forvandlet. - Det er også slut med at råbe efter Andreas derhjemme, hvor vi også kører smiley-systemet, fortæller Bettina Lemvigth Jensen, der forleden trak på smilebåndet, da Andreas sagde "sådan var jeg, da jeg startede her". Udtalelsen faldt, da en af de nystartede i familieklassen ikke lige opførte sig helt efter bogen. Bettina Lemvigth Jensen glæder sig over det samspil der er omkring Andreas i klassen. - Samtidig har det været meget vigtigt, at børnehaven har været med på det, og det vi har arbejdet med her i klassen og hjemme også er følges op i selv Andreas' dagligdag i børnehaven. - Han har virkelig fået lært at høre efter, hvad de voksne siger, understreger Bettina Lemvigth Jensen, som tillægger det stor betydning, at smiley-mappen følger Andreas rundt. - Den har været afgørende, siger Bettina Lemvigth Jensen, som med egne ord selv har haft det "skideskægt" i familieklassen. - Vi griner og har det sjovt, og så er klassen altså også et sted for os forældre, hvor vi kan få snakket med de andre forældre om, hvordan vi tackler tingene - og vi har også mulighed for at "læsse af". Vi er jo alle i samme båd og ved hvordan de andre har det - så vi forstår hinandens sprog. I modsætning til de familier, hvor det hele bare kører, siger Bettina Lemvigth Jensen. Janick Tina Hollens søn Janick har ingen diagnose, men har manglet selvværd og blev hurtigt sur og gal, når tingene ikke rigtigt flaskede sig. - Jeg synes, det har været fantastisk at se den ændring, der er sket med Janick på så kort tid, siger Tina Hollen, som meget hurtigt har kunnet sætte nye mål for Janick i takt med at smileyerne er væltet ind, fordi opgaverne er blevet løst til alles tilfredshed. Smiley-ordningen var den synliggørelse, der skulle til, for at han har kunnet finde vej. Tina Hollen tillægger det også meget stor betydning, at hun har kunnet være med i klassen - og at Jannick på den måde har kunnet få noget "mor-tid", som det ellers kan være svært at få i en stor børneflok. Janick har nemlig tre søskende. Projekt Projekt i Vesthimmerland omkring familieklasser kører på Gedsted og Løgstør skoler, og blev startet i efteråret 2011. Det fortsætter til og med 2013. Idéen er at inddrage forældrene i børnenes trivsel på skolen og i børnehaven og skabe nogle rammer, hvori forældre kan være med til at løse problemerne. Mens man på Gedsted skole oprettede en familieklasse for skolens børn, så er tilbuddet på Løgstør skole også målrettet mod børnehavebørn. Forældre er til stede to gange om ugen over en tre måneders periode. Under forløbet arbejder alle med nogle mål i forhold til børnene, og forældrene har en meget aktiv rolle i det forløb. I Løgstør er familiestuen som nævnt døbt Bobleren. Her kan forældre hjælpe deres barn på vej til at lære spillereglerne. Børnehaven Sneglehuset og Løgstør skole arbejder sammen om Bobleren. Fokus er rettet på de ting, der virker mellem barn og forældre. Der sættes små mål for barnet. Det kan være såvel børnehave, skole som forældre, der foreslår, at børnene skal en tur omkring familieklassen.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.