Arbejdspladser

Det kniber med tilliden

Mens private virksomheder i stadig større grad baserer ledelsen på tillid, er kontrol fortsat fremherskende på offentlige arbejdspladser

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Tillidsbaseret ledelse. Ansatte arbejder hjemme og styrer arbejdstiden - blot de opnår resultater. Polfoto

NORDJYLLAND:Mange: ansatte har i dag lov til og mulighed for selv at strikke deres arbejdsdag sammen. Hvis de vel at mærke arbejder i det private erhvervsliv. I det offentlige bliver der derimod i disse år mange steder indført flere administrative opgaver og kontrolsystemer - og det har en meget klar afsmittende negativ effekt på både arbejdsglæde og præstationer, mener trivselskonsulent fra konsulentvirksomheden LivingValue, Stina Trojlsgaard. Gennem et studie af virksomheder i great-place-to-work konkurrencen har hun undersøgt, hvad det er, der gør de bedste danske arbejdspladser gode at være på - og hvad der gør dem dårlige. - Virksomhederne kan dokumentere, at den tillidsfulde lederstil betaler sig på bundlinjen, i form af tårnhøje trivselsmålinger og rekordlave sygefraværsstatistikker, siger hun og forklarer, at de steder, hvor kontrollen er stor, mister folk arbejdsglæden. - Folk bliver simpelthen godt gammeldags frustrerede, som de fleste, der kender en folkeskolelærer, nok har oplevet. Hvis lederen derimod udviser tillid, viser han også indirekte, at "jeg tror på dig og dine kompetencer, siger hun. - Den seriøsitet og anerkendelse gør, at medarbejderen får lyst til at gøre en ekstra indsats for arbejdspladsen. Med andre ord, så får man en bedre udgave af den enkelte medarbejder ved brugen af tillid som ledelsesredskab, siger Stina Trojlsgaard. Hun mener, at der er sket alt for lidt med ledelse herhjemme, når man tænker på, hvordan mennesker og de teknologiske muligheder har udviklet sig. - I det private erhvervsliv er man ved at få øjnene op for, at det er lysten, der driver værket, men i det offentlige halter man langt bagefter. Og lige præcis i det offentlige er der ellers særligt mange engagerede mennesker, folk som blev læger, lærere eller fysioterapeuter for at gøre en forskel for andre. Men i det daglige er de begrænsede af regler, procedurer, og de skal dokumentere i et væk, vurderer Stina Trojlsgaard. Hun understreger, at hun også kender til gode eksempler i det offentlige. - I det offentlige er der mange steder nogle tunge procedurer, som gør det vanskeligere at arbejde med fleksibilitet, men det kan altså lade sig gøre. Og man kan altid vise tillid. For én ting er sikkert: Engagerede medarbejdere, som får lov at gøre det, de brænder for, de får meget mere fra hånden, end hvis de er låst fast i kontrol, systemer og "plejer", fastslår Stina Trojlsgaard.