Film

Det kører for Conan

"Conan the Barbarian"

25
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Rachel Nichols spiller Conans kvindelige modstykke, Tamara, "det rene blod".

Den ny Conan-film er lavet med stor respekt for figuren og genren. Den store, brutale, anarkistiske barbar er ikke bange for noget og retter sig ikke efter nogen kendt norm. Sådan er han skabt af sin forfatter allerede i 1932, og sådan er han gengivet både i de mange Marvel-tegneserier om ham og i denne film, der er et udmærket match til 1982-udgaven med Arnold Schwarzenegger som sværdsvingeren. Den nye film forener fint den særlige rå humor, det kræver - og så de endeløse mængder af grov, blodsprøjtende, kranieknusende vold, der er eventyrets både dystre og muntert nødvendige puls. Den uhyre velbyggede Jason Momoa, Baywatch-veteran og charmetrold i jordhøjde, spiller ham firkantet, lige på og glimrende. Han er ikke plaget af nuancens finesser, men er god til dødsvarslende blikke under tunge bryn - og ikke mindst til at svinge det tunge sværd, når det er det, der kræves. Og det er det i ca. 90 pct. af filmens spilletid. Filmen skaber myten om den krigerfødte på grundlag af den oprindelige historie, men skrevet op til en tid, hvor meget mere er muligt og hvor patos ikke ligger i ordene så meget som i billederne. Hans mor, højgravid med ham, kæmper side om side med hans far i et voldsomt slag i filmens start - men såres dødeligt efter selv at have dræbt adskillige fjender. Døende kræver hun af sin mand (Ron Perlman), at hun vil se sit barn - og det klarer han fint for hende med et krigervant kejsersnit. Hun navngiver drengen - og vi springer frem i tiden. Her slås unge Conan for at blive kriger før han er gammel nok - og det lykkes til overmål. Men skæbnen er hård - og snart er han den sidste af sin stamme, på evig jagt efter hævn: Troldmanden Khalar Zym, der dræbte Conans far, jager sammen med sin onde hekse-datter "det rene blod", en hellig klosterjomfru, som sammen med en magisk maske vil give ham herredømmet over verden. Men Conan er på sporet af ham... Filmen skaber et flot "autentisk" Conan-univers, optaget på bulgarske lokaliteter, der kan en masse. Den er voldsomt underholdende, men også næsten monoton i sine uendelige serier af sværdkampe og lemlæstelser. Men på den anden side - hvordan lave en Conan-film uden? Lars Borberg lars.borberg@nordjyske.dk "Conan the Barbarian" USA 2011. Instruktion: Marcus Nispel Manuskript: Thomas Dean Donnelly, Joshua Oppenheimer og Sean Hood. Baseret på Robert E. Howards roman "Conan" fra 1932. Fotograf: Thomas Kloss. Klip: Ken Blackwell. Musik: Tyler Bates. En time, 52 min. Till. o. 15 år. Verdenspremiere, bl.a. i Aalborg.