Det levende teater

Teaterforeninger opfordrer kulturministeren til at tænke på teatret i provinsen

Sport 15. september 2002 08:00

Det er med en blanding af forventning og frygt, at Danmarks Teaterforeninger deltager i forberedelserne til efterårets forhandlinger om elementer i en ny teaterlov. Her vil arbejdsvilkårene for landets 72 frivilligt arbejdende teaterforeninger, med et samlet salg på 430.000 billetter, blive genstand for en granskning. Og generalsekretær i Danmarks Teaterforeninger Jan Middelbo Outzen er spændt på, om en kommende lov vil finansiere den formidlingsopgave, som nu løses frivilligt i fortrinsvis teaterforeningerne. Ifølge Jan Middelbo Outzen er det let at få det indtryk, hvis man følger kulturministerens initiativer, at dansk film er det eneste kulturbærende i dette land. Og det på trods af at skuespillerne med få undtagelser har deres uddannelses - og erfaringsmæssige baggrund i et teater, der spænder fra det stort anlagte til det mere ydmyge i en krog af en lokal sal et hvilket som helst sted i Danmark. Det koster at lave teater og det koster at formidle det, bla. fordi det jo ikke kan finansieres ved salg af videoer eller genudsendelseshonorar, som det er tilfældet med film. Teater er og bliver en engangsforestilling, og det er netop det, der er dets berettigelse: Det fysiske møde med publikum. Om dette møde fortsat skal eksistere fremover er op til kunstnerne, men også politikerne, mener Jan Middelbo Outzen. For skærer man formidlingsleddet væk, vil man stå med et teater, der kun kan opleves i de større byer, og ikke ude i provinsen. Derfor lyder opfordringen fra Danmarks Teaterforeninger til kulturministeren, at der skal tænkes i dybden, langsigtet og med finfølelse overfor den del af det danske kulturliv, som er baseret på det levende, talte sprog. Det er det levende teaters overlevelse og publikums adgang til det over hele landet, der står på spil.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...