Det mærkelige dukkehus

4
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

"On the edge".

KUNST Galerie Provence # # # # # ¤ Jan Wessel maler billeder i olie eller i blandede materialer. De indeholder alle et væld af tolkningsmuligheder i den glade ende af skalaen. Han er nu også gået over i den tredje dimension i form af assemblager, der er små tableauer bag glas i flade kasser. Efter nogen tid i selskab med hans værker føler man sig endog hensat i en fjerde dimension, hvor fantasiens grænser er endeløse på den gode måde. Her glemmer man tid og sted. Jan Wessel er en mester i at anvende stort set alle teknikker. Malingen driver ned over lærrederne, kamspatler laver ribber i malingen, og diverse komplicerede mønstre synes påsat ved hjælp af skabeloner, der ikke kan købes i enhver butik. Der er en fascinerende blanding af stringent orden og styret grafisk kaos over værkerne. Billedernes titler spiller muntert ironisk sammen med deres motiver. I et stort maleri med titlen ¿Camel¿ ses centralt i billedets øvre halvdel et lille portræt af Marilyn Monroe. Det er et lille, men markant blikfang. Huden er hvid, skyggerne og kjolens smalle stropper er sorte og skarpt og skabelonagtigt afgrænset fra hinanden. Men man leder efter puklerne, jævnfør venligst billedets titel. Efter en tids søgen finder man dem som en silhuet, der er halvt skjult bag et luftigt, sort blondemønster. Resten af billedet er udfyldt med et væld af geometriske former og mønstre i diverse pastelfarver, der peppes op af grafiske raffinementer. The very strange doll house ses i mange af billederne. Det er altid i sort, og synes at være stemplet på med sort, blank lakfarve således, at det står frem fra lærredet som et relief. Stemningen leder tanken hen på New Orleans gamle huse med udvækster og gesimser til alle sider. Et af dukkehusene er anbragt ensomt i en stor rød hal. Perspektivet fjerner sig næsten uendeligt bagud. Titlen er ¿The dollhouse in space¿. I et andet billede ¿Lightpartner¿ er huset forvandlet til et fyrtårn, der lyser i kontrastfarver frem og bagud i rødt univers. De førnævnte assemblager består af en flad kasse, som er indrammet af en bred, profileret billedramme. Inde i kassen ses Jan Wessels karakteristiske motiver og mønstre. Nederst i de fleste kasser står en figur som en lille stolt skulptur. Et eksempel er en lille kunstfærdigt klippet puddelhund på en skammel. Den er postkasserød og ses på en baggrund af en dybblå firkant. I en anden kasse står en af de velkendte mønstermalede malkekøer. I alle tilfælde står de der i stolt positur, som var det den naturligste sag af verden. Bag figurerne udfolder der sig et liv, der synes at ignorere tilstedeværelsen af den aparte figur. Jan Wessels univers er dybt fascinerende. Foruden at blive vækket på den mest uforudsigelige måde får man fuld tilfredsstillelse for sin eventuelle trang til at nyde maleriets mangfoldighed i form af grafiske og formmæssige nyskabelser. Leif Bøgh kultur@nordjyske.dk @Brød.9.note: { Jan Wessel ¿The very strange doll house¿ Galerie Provence Udstillingen slutter 28. oktober