Det nemme hverdagsrugbrød

2 stk. store rugbrød - til en stor familie i 14 dage.

Du skal først have fat i en surdej - ca. 1 dl. Surdejen opbevares i køleskabet i en lukket beholder. Dag 1 Surdejen udrøres i 1 ½ l lunken vand. 600 g skårne/knækkede rugkerner 150 g groft rugmel - evt. almindeligt for børnenes skyld. 2 spsk. salt Ca. 750 g hvedemel Røres grundigt og står tildækket og køligt 18-24 timer. Dag 2 Tilsæt ½ ltr. lunken vand 1 kg groft rugmel, som igen evt. skiftes ud med almindeligt af hensyn til børnene. Rør det nu grundigt til en tung klistret masse. Tag 1 dl. dej fra, til surdej, som sættes i køleskabet. Dejen fordeles nu i 2 rugbrødsforme med smurt (i smør) bagepapir. Jeg bruger Eva Sliplet, 30 cm. Brødene hæver 3-6 timer. Pensles med vand og prikkes med en gaffel. Lækkert pynt Brødet kan nydes uden 'drys', men er også rigtig lækkert toppet med solsikkekerner, græskarkerner, havregryn, bygflager, speltflager eller hvad man nu har lyst til. Sættes på nederste rille og bages 225 grader i 1 ½ time. Jeg skruer lidt ned den sidste halve time. Husk ovne er forskellige og der kan være stor forskel på varmen i ovnen. Hvis du har lyst til kerner i dit rugbrød, kan du tilsætte dejen ca. 2 dl. solsikkekerner eller græskarkerner efter smag og behag.