Film

Det røde svin på vingerne

Porco Rosso

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Porco rosso er et svin. Kan et kys fra en pige forvandle ham tilbage til en mand igen?

Hayoa Miyazaki er en japansk tegnefilmsmester. Herhjemme fik han sit helt store gennembrud med ”Chihiro og heksene” for otte år siden, men hans produktion er meget ældre. Og da han tre år senere lavede ”Det levende slot” var de danske filmimportører overbeviste om, at der er potentiale i dette japanske svar på Walt Disney. Derfor har vi lige siden oplevet en lind strøm af ældgamle film, der har fået premiere på det danske marked. Og hvis vi tager en film som ”Porco Rosso”, så er den altså 17 år gammel. Det betyder med andre ord, at der ikke er skyggen af 3D-animation her. Det er stregtegninger og baggrunde i akvarel. Det mest interessante ved Hayoa Miyazaki er at hans film er - næsten - blottet for humor. At de er lavet med oldgammel teknik. Ikke desto mindre fungerer de fornemt og er ekstremt underholdende. Og det skyldes én og kun én ting: Fortælleglæde. Ingen kan som Hayoa Miyazaki fortælle en historie, så man fascineres. Hans film er - trods den japanske baggrund - en lang hyldest til europæisk almendannelse. Hans film foregår ofte i Europa for mange år siden. Og samtidig er der en del manga (japansk tegneserie-teknik) over hans streger og hans persontegninger. I denne film møder vi Porco Rosso. Det Røde Svin. Alene det navn og den filmtitel er jo voldsomt fængende. Porco Rosso er Middelhavets ubestridt bedste pilot. Han flyver i et rødt fly, og det er svært ikke at tænke på Den røde Baron, der også gjorde sig berømt/berygtet under første verdenskrig ved at nedskyde 80 fjender fra sit røde fly. Porco Rosso skyder også sine fjender ned. Og han har skudt mange fjender ned. Men i modsætning til alle andre, skyder han først, når han kan ramme motoren. Han skyder ikke for at dræbe piloten. ”Porco Rosso” forfølger flere spor i sin handling. Dels er han - piloten - en dusørjæger på jagt efter penge til sit liv i overflod. Dels er han på flugt fra de italienske fascister, der netop har erobret magten i Italien 1929, hvor denne film foregår. Og dels er filmen en holmgang mellem to piloter, der begge kæmper for at blive den bedste. Vi får at vide, at Porco Rosso er forhekset. At han var en mand engang, men blev forvandlet til et svin. Men vi får ikke nogen forklaring på hvorfor eller hvordan, selv om der er antydning deraf. Denne antydning går dog helt hen over hovedet på det barnepublikum, filmen henvender sig til. I det hele taget er der flere mystiske steder i filmen, hvor vi snydes for en forklaring. Men det gøres også på en så charmerende og hemmelighedsfuld måde, at man som publikum tilgiver øjeblikkelig. Vi får nemlig at vide, at der er tale om en hemmelighed, som ikke kan afsløres her. Og den forklaring vil ethvert barn købe uden forbehold. ”Porco Rosso” er en film for det mindste publikum. Men den er det på en herlig måde. Den er nemlig ikke tuttenuttet eller på anden måde anstrengende. Det kan heller ikke ses på den, at den er oldgammel. Og når sådan en strimmel film i simpel animation og næsten uden humor fungerer så godt, så skyldes det, at den er lavet af en mester, der virkelig kan fortælle en historie. Og en mester der også er en langt, langt bedre historiefortæller end de bedste på Disneys eventyrfabrikker. Max Melgaard max.melgaard@nordjyske.dk ”Porco Rosso” Instr: Hayoa Miyazaki Japan 1992 1 time og 35 minutter, tilladt for alle Danmarkspremiere.