Det rolige og det vilde

KUNST Galleri Uggerby Jette Abildgaards porcelænskeramik står på podier i lokalets midte. På væggene hænger nogle af hendes keramiske malerier mellem Solvejg Refslunds koloristisk dominerende stofmalerier. Jette Abildgaards keramik er let, luftig, delikat og enkel. Man tør næsten ikke røre ved dem af frygt for at knække dem som en æggeskal. Hendes krukker er smukt parabelformede. Det hvide, sarte porcelæn dominerer indtrykket. Af og til erstattes det hvide af himmelblåt eller koksgråt. Den enkle form brydes hist og her af et lille diskret indsnit i kanten, suppleret af enkle malede dekorationer. På andre dominerer malede menneskefigurer krukkens yderside. Ofte er det dansende, glade børn i symbolsk form, der fremstilles. De er alle søde, men karakterløse. De små figurer optræder også i nogle værker som små skulpturer, der er anbragt i udskårne vinduesåbninger. Det forekommer således i en dobbeltskulptur bestående af to bøjede plader, der står op som et fælles tårn. Tyve små porcelænsfliser med menneskefigurer i relief er opsat smukt på en rustfri stålplade i et dekorativt værk til væggen. Det fremgår, at keramikeren Jette Abildgaard stille og roligt bevæger sig ind på billedhuggernes og malernes domæner, og det klæder hende. Solvejg Refslunds stofbilleder ligner set på afstand malerier med et utal af former og farver. Går man tættere på, afsløres det, at alt består af tekstil. Selv kunstnerens signatur er syet. Motiverne er overordentlig komplicerede. En ung kvinde optræder ofte som hovedmotiv. Hun er opstillet, som om en fotograf netop har sagt: "Smil". I grel kontrast til denne model står billeder af snerrende ulve, da Vinci-tegninger, menneskeportrætter af umiskendelig fotografisk oprindelse, diverse skrifttyper og meget mere. Alle regnbuens farver er repræsenteret. Skygger er lagt med kulørt tylstof. Man bliver konfus i hovedet af at se på disse billeder. En grundig sanering af de mange virkemidler ville øge værkernes kraftfylde. Et par interessante relieffer af gyldne torsoer forsvinder næsten i de kolossalt store rammers kalejdoskopiske form- og farvesprog. Man fornemmer, at Solvejg Refslund vil fortælle historier fra den nordiske mytologi. Grønland og Island spiller tydeligvis med i scenerierne. Det overrasker lidt, at opleve disse emnekredse i så stærke farver, idet man er vant til at se dem i en glemselens tåge. Det er for så vidt i orden, men tilbage står stadig, at Solvejg Refslunds mange virkemidler med den søde pige i midten svækker disse karske historier. Man kan ikke se dem for lutter begivenheder. De to billeder på den ene endevæg er de bedste på grund af deres relative enkelhed. Her får publikum ro til at digte med på historierne. Leif Bøgh kultur@nordjyske.dk Solvejg Refslund, Jette Abildgaard Galleri Uggerby. Til 31. oktober.