Det ruller bare for velværet

På boldhold med fysioterapeuten, mens vi venter på, det holder op med at gøre ondt

7
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Magelig henslængt og små virksomme øvelser for maven.

- Man bliver simpelt hen afhængig, så kontant lyder meldingen fra deltagerne i fysioterapeuterne på Nytorvs rygtræning med store bolde. Hver mandag mødes damerne på en af squashbanerne hos Hobro Helsesport - og ingen ved egentlig rigtig, hvorfor det kun er kvinder, der er med, for mænd har da også ondt i ryggen. Lis Pedersen advarede første gang, journalisten var med på holdet: - Du kan godt regne med, at det er vanedannende dette her, siger hun. Lis Pedersen har dyrket masser af sport, men i øjeblikket koncentrerer hun sig om boldtræningen og en daglig tur på motionscykel derhjemme. - Hvis jeg slapper det mindste af med min træning, gør det bare mere ondt, så det gælder om at holde fast. Træningen her er med til at holde mig i gang med mine øvelser, siger hun. Anna Kristensen erkender, at hun er blevet afhængig af legen med den store grå plasticbold, som sammen med en daglig gåtur på seks kilometer holder de værste rygsmerter i ave. - Jeg har været ude at købe en bold, og jeg har købt en cd med øvelser, så jeg kan lave min træning derhjemme, fortæller Anna Kristensen, der oplevede, at juleferien på 14 dage uden træningen med fysioterapeut Mette Brodersen i Hobro Helsesport bare var en alt for lang periode. - Det dur ikke at holde pause. Jeg kan mærke det med det samme. Jeg bliver helt forpustet, og det gør ondt, tilføjer Anna Kristensen. Pia Gnaup, der har trænet med boldene i fire år, har det præcis på samme måde. - En overgang var jeg så ringe, at jeg måtte sygemeldes. Jeg brugte en masse penge på fysioterapi. og det var ligesom terapeutens melding om, at jeg altså også selv skulle gøre noget, ikke trængte igennem. - Hvis jeg ikke træner, så går det galt, siger Pia, der en overgang trænede to gange om ugen og også har givet den hele armen og ryggen i Hobro Helsesport. - Det sidste måtte jeg dog holde op med, for jeg kan ikke styre det. Det bliver for meget, og så er jeg lige vidt. Men mandag eftermiddag med bolden under kyndig vejledning. Det er til at overkomme, og det virker. Hvis jeg springer over en enkelt gang, har jeg det straks værre, Fysioterapeut Mette Brodersen puffer som en anden bambi blidt en bold hen til samtlige deltagere, nøje afpasset efter højde. De små skal have en lille bold på 55 cm i diameter, de højeste træner på en af de store på 65 cm. Det er lidt vigtigt med størrelsen. Er bolden for stor, kan man ikke nå gulvet på forsvarlig vis, når der skal laves maveøvelser og gåøvelser. Umiddelbart ligner det ingenting. Deltagerne sidder og vipper lidt med fødderne, går en smule frem og tilbage og ruller en tur på ryggen og på maven, strækker arm og modsat ben, skifter om og tager 15 til hver side. Men det er hulens svært i hvert fald som nybegynder at holde balancen, og det gør hele tiden ondt i ryg og ben. Mette Brodersen ved præcis, hvad øvelserne gør, og der er bestemt nogle af dem, der er værre end andre. - I skal nok slippe for "jorden rundt" i dag, siger hun, og bliver misforstået: - Skal du nok sørge for, at det kommer til at gøre rigtig ondt i dag? spørger en af deltagerne, og selv om det gør, så hjælper det. Både om aftenen og dagen efter mandagen med bold. Mette Brodersen tager både i sit arbejde og i instruktionen med boldene udgangspunkt i McKenzie-metoden, der går ud på at lave så mange bagudbøjninger af rygsøjlen som muligt - som modvægt mod alle de foroverbøjninger, vi laver i de allerfleste af vore bevægelser.