EMNER

Det servicemindede spillerum er vokset

Medarbejdernes egne kvaliteter er i centrum

AALBORG:Det er ikke ligemeget, hvem der arbejder bag skranken eller kassen. Medarbejdernes personlige værdier bliver stadigt mere vigtige på arbejdsmarkedet. Det gælder også de 73 procent af arbejdsstyrken, som arbejder i serviceerhverv. Selvom et job som sekretær eller kasseassistent måske ikke opfattes som de mest selvstændige job, så prøver virksomhederne at give de enkelte personer plads til at være personer bag uniformen. - Undersøgelser viser, at medarbejderne arbejder bedre og mere, når der bliver sat fokus på deres velbefindende hver især, forklarer Thomas Bay, ph.d.-studerende på Center for Arbejdsmarkedsforskning ved Aalborg Universitet. Medarbejderne bliver bedre til deres job, hvis de får lov at give det deres eget fingeraftryk. - Individualiseringen begyndte i de brancher, hvor enkelte personers kompetencer er vigtige for at få udført jobbet, men det smitter af på andre brancher som for eksempel serviceerhverv, siger han og fortsætter: - Den individuelle bølge slår forskelligt igennem alt efter hvilken branche, der er tale om. Men de fleste virksomheder sætter i dag fokus på medarbejdernes personlige trivsel, siger Thomas Bay. Ifølge forskeren er det en naturlig udvikling på arbejdsmarkedet. - Vi er kommet videre end industrisamfundet, hvor individerne uden problemer kunne erstattes. Derfor er det naturligt, at individet er kommet mere i spil, siger han.