Skibsted

Det skal være nemt - og pænt

Glas, aluminium og polyrattan indtager haven

NORDJYLLAND:Havemøbler af aluminium, polyrattan og glas bliver det store hit i de danske haver i år. Det er den erfaring, man gør i nogle af de butikker, hvor man sælger møbler til haver. Polyrattan er en plastic-udgave af det naturlige rattan, som i mange år har været brugt til fletarbejde i masser af møbler. - Det er let og slidstærkt, og så er det så pænt, at man kan sætte det ind i udestuen, når sæsonen er forbi, siger Kim Nøhr Skibsted fra JYSK, der er en af de helt store på havemøbelmarkedet. Det betyder dog ikke, at plastic-møblerne er fortid. - Plastic er altid populært. Det er billigt, og det er nemt at vedligeholde, siger han. Han oplever også, at de klassiske havemøbler af hårdttræ holder skansen. Hos IDEmøbler har man omvendt den oplevelse, at møblerne af hårdttræ og teak får det sværere og sværere. - Folk gider ikke bruge flere timer på at pleje deres møbler, siger Kate Mikkelsen, der er produktchef i kædens fælles indkøbsafdeling, Inbodan. - Her er det nemmere med polyrattan, glas og aluminium. Det kan stå ude hele året og er stort set vedligeholdelsesfri. I Bilka tror produktchef Frank Holst, at plastic-møblerne vil dykke igen i år, som han oplevede, de gjorde sidste år. Han tror også på polyrattan, aluminium og glas som svaret på danskernes havedrømme. Og så er der alle mulige kombinationsmuligheder. Det kunne være et sæt, hvor stolene er med polyrattan, bordstellet er af aluminium og bordpladen af teak. - Folk kan overskue at rengøre en bordplade. Det er straks sværere, når man skal ud i alle krogene, siger han. Køkken i haven Og det er ikke blot i form af havemøbler til at slænge sig i, at danskerne lever livet udenfor. Der er kommet et helt nyt produkt, som ikke fandtes på markedet for bare få år siden. Udekøkkenet. - Kokkene er vor tids vismænd. Mad er in, og det mærker vi tydeligt, siger Kim Nøhr Skibsted fra JYSK. - Folk griller efterhånden udendørs hele året. Og nu vil folk også lave maden udenfor. Der er nærmest gået sport i det, siger Kate Mikkelsen fra IDEmøbler. I JYSK mærker man også, at kunderne er blevet mere bevidste om, hvad de vil have stående i haven. - Det er ikke nok at sælge en plastic-havestol for en tyver. Vores kunder vil have kvalitet. Så det skal vi være med på, siger Kim Nøhr Skibsted. Kate Mikkelsen er helt enig. - Det skal se ordentligt ud. Og folk er villige til at betale for det, for vi kan mærke, at de har fået flere penge mellem hænderne.