Det store grin i Detroit

Amerikanerne er stadig vilde med dollargrinet -og udenlandske biler sælger aldrig før i USA

Aldrig er der blevet solgt flere japanske, koreanske og europæiske biler i USA, men det rækker ikke så langt. Når amerikansk bilindustri viser seneste mode i Detroit, handler det mest om "dollargrin" og muskelbiler. Sportsvogne med overarme som Arnold Schwarzenegger, trucks så store som danske distributionslastbiler og fem en halv meter lange limousiner er stadigvæk det, amerikanerne elsker. Men de amerikanske bilproducenter føler sig presset. Japanske Toyota er i færd med at blive verdens næststørste bilproducent efter GM. De ånder Ford i nakken og har forudsagt, at de om få år har 15 procent af verdens bilsalg. Så er de større end GM. Men ledelsen i GMs hovedkvarter er ikke med på den ide. De har været størst i 75 år og siger, at de vil de også være i de næste 75 år. Udstillingen i Detroit præges også af en hærskare af prototyper, som næsten er klar til produktion og alle taler om hybridbiler og brændselsceller. Eksperter hævder, at de kan skabe en revolution i de næste fem år. Toyota Prius, der kører på en kombination af benzin og el, blev kåret som årets bil i Europa. Og i USA blev hybridbilen Ford Escape Årets Truck. Alle satser kraftigt på miljøbilerne, selvom salget i øjeblikket ikke kan retfærdiggøre de store investeringer i den avancerede teknologi. Men det kan salget i fremtiden forhåbentlig. Nyhederne i Detroit er derfor mere forskellige end nogensinde før. Af de mere end 50 prototyper og nye biler, som vises i den amerikanske bilby nr. et., er det dog kun en håndfuld, der kommer til Danmark. Kia lancerer en ny og større Rio, Audi barsler med en A6 Allroad, BMW viser M6, Land Rover er klar med et par nye biler og så har VW verdenspremiere på den nye Bora, der i USA er mærkets mest populære bil. Nordjyske Biler præsenterer her et udpluk af nogle af premiere-bilerne i Detroit: