Turisme

Det tynder ud i tryksagerne

Aalborgs nye turistkontor satser på elektronisk formidling.

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Ingrid Eriksson fra Finland måtte selv finde vej til turistkontoret. Ingen i byen kunne hjælpe hende på vej.

Glasburet er så smalt, at selv en mellemstor rejsekuffert er svær at få bakset ind. Til gengæld er hylderne med brochurer skåret ned til næsten ingenting, og rummet varmes godt op af trykfølsomme infoskærme og iPads med adgang til nettet. VisitAalborg er flyttet i Nordkraft, og det ny turistkontor i gadeplan har lagt sig i overhalingsbanen med elektronisk formidling. Vi henter selv på nettet Informationen til byens gæster er markant rykket fra tryksager og over på de elektroniske platforme. - Flere turister henter deres informationer via nettet og laver bestillinger hjemmefra. Vi har over de senere år set, hvordan antallet af besøgende på vores kontor er faldet, og i stedet er besøget på vores hjemmeside steget tilsvarende, siger Cathrine Billund Kallehauge, projektleder i VisitAalborg. I 2010 klikkede 420.000 brugere ind på VisitAalborgs hjemmeside, og 34.000 abonnerer på det elektroniske magasin og nyhedsbrev, der udkommer fire gange om året. E-magasiner har erstattet en tryksag med en udgivelse om året. Den menneskelige betjening er der dog stadig. Infocentret i Kedelhallen er bemandet i åbningstiden. Finne finder selv vej Men endnu har adresseændringen ikke helt bundfældet sig, og VisitAalborgs gamle naboer i Østerågade - boghandlen og pølsevognen - bliver tit spurgt, hvor turistkontoret er blevet af. Det bliver bedre, lyder løftet. Vejen til turistkontoret skal skiltes, og der er planer om satellitter af turistinformation rundt i midtbyen. VisitAalborg arbejder også på at uddanne hotelpersonale og dem, der i øvrigt modtager byens gæster, til at være omsorgsfulde værter, der både kan hjælpe med praktiske oplysninger og samtidig fortælle, hvad der sker i byen lige nu. Finske Ingrid Eriksson har dog klaret sig på egen hånd, da hun ankommer som endagsturist. Hun er dukket op på turistkontoret for at få et bud på, hvad hun kan opleve i Aalborg, inden hun dagen efter drager videre med færgen fra Hirtshals til sprogkursus på Færøerne. Turistkontoret skulle hun dog lede efter. - Jeg spurgte oppe i byen, men der var ingen, der vidste, hvor det var, siger Ingrid Eriksson. Den unge finne bliver forsynet med en brochure om en tur rundt i byens gamle kvarterer og vises vej på et bykort i papir. Hænger fast i fortiden Fremtidens informationsstrategi er lagt til rette med mere strøm på. For eksempel applikationer til smartphones, hvor man med små programmer på mobiltelefonen opdaterer situa- tionen i Aalborg. Om alt lige fra vind og vejr til spisesteder. - Mange turistkontorer rundt omkring i landet tænker meget gammeldags og hænger fast i brochurerne. Vi satser på at yde service til folk, der hvor de er, og så bruger vi ellers kræfterne på at trække endnu flere turister til byen, siger turistchef Helge Søgaard, som nu har kontor på 13. etage i Nordkraft i VisitAalborgs nye kontorlandskab.