Sukkersyge

Det vidste du ikke om morgenkaffen

Kan du ikke komme i omdrejninger uden morgenkaffen? Så er her brugbar viden om den varme opkvikker.

Bedre at inhalere kaffen end at drikke den. Arkivfoto: Martin Damgård

Bedre at inhalere kaffen end at drikke den. Arkivfoto: Martin Damgård

Når morgenkaffen og den første kop på jobbet er sendt ud i systemet kan man meget nemmere tackle arbejdsdagens udfordringer, men hvor god - eller dårlig - er den sorte bitre drikke egentlig? Ernæringskonsulent Martin Kreutzer fra discretio.dk fortæller til Alive.dk - Kaffe indeholder jo stimulerende stoffer, der virker opkvikkende. Når vi ikke får kaffe, kommer vi i kontakt med en træthed, som normalt dysses ned af kaffe. Så kan nogen føle en form for abstinens med træthed og hovedpine, siger han Dropper du kaffen, skal du dog ikke døje med mokkaabstinenser i mere end et par dage, før kroppen er sit gamle jeg. Ingen grund til begrænsning Martin Kreutzer mener dog at at kaffen er udsat for en overdreven stigmatisering. - Der er ikke belæg for at sige, at man skal begrænse sit kaffeindtag. Forskning peger ikke på, at der er tale om direkte negative effekter, siger han til Alive.dk Til gengæld er der, ifølge Martin Kreutzer, en forskel på forskellige typer kaffe. - Espresso er den sundeste slags kaffe, for der er færre af de skadelige stoffer i. Som nummer to kommer nok filterkaffe og frysetørret kaffe, mens stempelkaffe er nummer tre. Kogekaffen er den værste, fordi der er en del skadelige stoffer i, forklarer Martin Kreutzer. Lyt til kroppen Uanset kaffetypen anbefaler ernæringskonsulenten at man lytter til sin krop. - Vi reagerer forskelligt på kaffe. Nogen kan sove og andre kan ikke sove, når de drikker kaffe om aftenen. Nogen får hjertebanken, og andre kan ligefrem mærke, hvordan deres blodsukker falder. Det handler om, at man individuelt tager stilling til, hvor meget kaffe man bør drikke, ved at lytte til sin krop, siger Martin Kreutzer til Alive.dk Både god og dårlig Morgenkaffen er altså en meget individuel størrelse, og ligesom den kan være både et gode og et onde er der også både positive og negative egenskaber forbundet med drikken. På den positive side nævnes kaffes indhold af antioxidanter, og uden mælk og sukker at den tro følgesvend er kaloriefri. På samme tid er der ifølge befolkningsundersøgelser en lavere forekomst af type 2-diabetes hos kaffedrikkere og så virker den jo så dejligt opkvikkende. På den negative side nævnes kaffes tendens til at gå ud over fordøjelsen og give tynd mave. Nogle personer kan reagere på kaffe med et forhøjet blodtryk, og så har rundstykkets trofaste følgesvend en tendens til at øge risikoen for galdesten.