EMNER

Detailbutikker skal være oplevelsescentre

Moderne forbrugere skal udfordres og lokkes til indkøb

HJØRRING:Der var ikke antydningen af skelen til de negative sider af 2002, da formanden for Hjørring Handelsstandsforening, Gurli Dahl, i aftes læste sin formandsberetning op på Vendelbohus. Tværtimod fokuserede hun på de positive sider af det forgangne år, ligesom hun kiggede mod en fremtid, hvor detailbutikkerne udvikler sig til små oplevelsescentre, hvor kunderne ikke blot handler, men også får kulturelle oplevelser. - Den moderne kunde vil underholdes, udfordres og lokkes ind og rundt i butikken. Kunden er blevet professionel, og ved, hvornår nogen forsøger at sælge noget, og de kræver produkter af høj kvalitet, hvilket igen kræver meget af de ansatte i detailhandelen, sagde Gurli Dahl. Hun nævnte som eksempler boghandleren, der også har en lille café, biografen med baren eller specialbutikker, som også fungerer som galleri. - Fremtidens butikker kan vise sig at blive kombinerede handels- og oplevelsescentre, sagde formanden og var dermed inde på det planlagte bycenter, som efter planen skal opføres på den tidligere Møller Lee-grund i midtbyen. - Det er afgørende vigtigt, at der fra alle sider gøres en indsats for at få dette projekt bragt på skinner, så vi slipper for det nuværende ørkenområde. Det kan da ikke passe, at så stort et projekt med så vital en betydning for hele udviklingen af midtbyen blot skal ligge hen i det uvisse, opfordrede Gurli Dahl. Udvidet samarbejde Det skortede heller ikke på opfordringer fra formanden til et udvidet samarbejde mellem handelsstandsforeningen og erhversrådet. - Jeg inviterer direkte til et udvidet samarbejde. De to foreninger kan i samarbejde yde en fælles indsats for at forstærke de bestræbelser, der allerede gøres for at tiltrække nye virksomheder både indenfor handel og erhverv/industri. F.eks. er det vigtigt, at man er opmærksom på, at tomme lokaler på Frederikshavnsvej, der er hovedindfaldsvejen til Hjørring, ikke over længere perioder får lov at ligge hen som spøgelsehuse, sagde Gurli Dahl. Ellers brugte hun sin beretning til at gennemgå de positive aktiviteter i 2002 - Hjørring Gavekortet, som omsatte for godt to millioner kroner, drøftelserne om Østergade som gågade, HMAK's 400 års jubilæumsfest, der udviklede sig til en hel byfest, motorvejsåbningen, som ligeledes bød på byfest, Vækstcenter Nord som et flot varemærke for Hjørring samt det nye kunstmuseum på Bechs Klædefabrik. Og så var hun, som nævnt i indledningen, meget optimistisk overfor fremtiden. - Hvis man kombinerer de mange specialbutikker under det fælles koncept, som bymidten kan være, og i øvrigt indretter sin markedsførings- og salgsstrategi efter det, er man godt rustet til konkurrencen fra de store centre, som måske mangler kultur, historie og specialiteter. Og hvis der er en branche, der er på forkant med udviklingen, er det detailhandelen. Den er international, vidensintensiv, og så er den nærværende. Den gør en forskel, sagde Gurli Dahl.