Detailbutikker trues af nettet

De fleste butikker sælger (også) varer via en hjemmeside - og holder nøje øje med udviklingen.

Stadig flere kunder foretrækker at handle, når de har tid ... og det er ikke nødvendigvis når butikkerne holder åbent. Derfor flytter stadig mere handel fra de fysiske butikker til internettet. Det viser statistikker fra bl.a. Dansk e-handelsanalyse og erfaringerne fra butiksindehaverne i Hjørring. Foreningen for Distance og Internethandel (FDIH) forventer, at op mod halvdelen af detailomsætningen om fem til 10 år vil foregå på internettet - og at det i sagens natur er en stor udfordring for de mange detailhandlere, som driver en fysisk butik. Forventningen er, at det især er den generation af unge, som er vokset op med internettet, der kommer til at flytte markedsandele - altså forbrugere, som hele deres liv har været vant til internettet. I dag sker godt 10 pct. af alle Dankortbetalinger via internettet. For blot to år siden var tallet seks pct. Butikker som et overflødigt led Da Hjørring Handelsstandsforening forleden holdt generalforsamling, var formand Per Boe Larsen da også klar med forslag til sine medlemmer, som jo er butiksindehavere og butikschefer. - Vi skal blive bedre til at give kunderne en ordentlig service, når de handler. De butikker, der rammes hårdest, er dem, der ikke tilbyder kunderne kompetent og faglig betjening. - Desuden skal vi lade være med at overplastre vores vinduer med gule udsalgsskilte. Vores butikker skal være pæne og ordentlige og give kunderne en god oplevelse, sagde han. Opfordringen gik ikke kun på at skabe et modtræk mod nethandel, men for helt generelt at gøre Hjørring til en attraktiv handelsby i en tid, hvor der kæmpes om kronerne - og hvor de fysiske butikkers eksistensberettigelse ind i mellem erklæres for truet. - Vores største bekymring er nok, at det på sigt bliver vores leverandører, der sælger varerne på nettet - således at vi som detailbutikker simpelthen bliver et overflødigt led, siger han. Handelsstand overvejer Hvis man kigger på Hjørring Handelsstandsforenings egen hjemmeside på adressen www.hjhandler.dk, opdager man hurtigt, at den ikke giver meget overblik over Hjørring som handelsby. Der er ingen link til butikkernes hjemmesider eller link til foreningens aktiviteter - kun et link til en årskalender bliver det til. - Vores hjemmeside er i øjeblikket kun en hjemmeside til medlemmerne, men vi diskuterer jævnligt, om det burde laves om, som man har gjort det i Frederikshavn Handelsstandsforening, hvor hjemmesiden mere henvender sig med inspiration til kunderne, siger Per Boe Larsen. Argumentet for at lade den forblive som den er, handler om økonomi. - Det er dyrt og kræver meget tid at lave et nyt koncept, som skal opdateres hele tiden - men det er noget, vi overvejer på sigt, siger han.