Detailbutikker vil ikke betale for markedsføring

Turisme 9. september 2002 08:00

AALBORG: Turiststatestikkerne siger, at krydstogtsturister på endags ophold i en by som Aalborg i gennemsnit bruger mellem 700 og 1000 kr. i forretninger og restaurationer. Hertil kommer de afledte indtægter. - Tænk bare, hvis fem eller ti procent af krydstogtspassagererne bliver så glade for deres endags besøg i Aalborg, at de om et år eller to kommer igen som fleredages turister, siger turistchef Kaj Handberg. - Pengeforbruget betyder, at ikke mindst byens detailhandel vil få glæde af M/S Noordam's otte besøg i Aalborg næste sommer. Da repræsenter for Holland America Line var i Aalborg i foråret for at se by og havn inden kontrakten blev lavet, var det netop skibets placering så tæt ved byens forretninger, der talte højt, siger Kaj Handberg. - Men markedsføringen af Aalborg som krydstogtshavn er dyr. Og i betragtning af meromsætningen i byen forretninger fatter jeg ikke, at det er så svært at få detailhandlen til at være med til at betale for den markedsføring. Hvis jeg skal være høfligt vil jeg sige det sådan, at Aalborgs detailhandlere absolut ikke står i kø for at hjælpe til økonomisk - tværtimod er det næsten umuligt at få en krone fra dem. Markedsføringen er blandt andet sket på den eneste betydende turistmesse for krydstogter, som er hvert år i Maimi i Florida i USA. Her mødes købere - rederierne - og sælgerne - byer som Aalborg. - Det er svært at få Aalborg på krydstogtskortet. Rederierne skal f.eks. overbevises om, at turen ind gennem Limfjorden er en ekstra oplevelse for passagererne. Hvis rederierne kun kikker på omkostningerne, er det billigere at sejle til Århus. Handberg håber, at kontrakten med Holland America Line om M/S Noordam's otte besøg næste sommer er den første af flere. - Vi forhandler allerede seriøst med et par andre rederier, og jeg håber, at Aalborg med aftalen næste sommer har vakt større interesse også hos andre rederier. Hidtil har Aalborg Havn og Aalborg Turist og Kongres Bureau sammen betalt markedsføringen. - Men det er altså bidende nødvendigt, at dem, der for alvor har økonomisk glæde af krydstogtsturisterne - nemlig byens detailbutikker - finder pengene frem, siger Kaj Handberg.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...