DI: Folkeskolen skal udfordre alle

Differentiering i undervisningen skal bruges langt mere end i dag

KØBENHAVN:Folkeskolen skal blive bedre til individuel undervisning og motivation af eleverne. Der skal være større muligheder for holddeling på tværs af klasser og aldersgrupper og i længere perioder, end det er muligt i dag. Det foreslår administrerende direktør i Dansk Industri, Hans Skov Christensen. Opfordringen kommer i kølvandet på en ny DI-undersøgelse, som viser, at unge i dag - trods gratis uddannelse og høj SU - ikke er væsentligt bedre uddannet end deres forældre. Unge af forældre, der ikke har en uddannelse, har svært ved selv at få en uddannelse. 40 procent af de unge i den gruppe forlader således uddannelsessystemet efter folkeskolen. Det svarer til 38.000 af de 16-19-årige. Og hovedparten af dem har aldrig forsøgt at tage en uddannelse, viser undersøgelsen, der tirsdag blev præsenteret på DI’s Uddannelsesdag, der sætter fokus på behovet for et højere uddannelsesniveau i Danmark. Overhalet af udlandet - Vi bliver overhalet af flere og flere lande, hvor de unge bliver uddannet stadigt bedre. Derfor er vi på vej til at miste det forspring på viden, vi skal leve af. Virksomhedernes behov for veluddannede og kompetente medarbejdere er større end nogensinde og vil tage til i fremtiden. Derfor skal vi bruge flere kræfter på at få alle unge med. Alle skal udfordres, så de løftes til deres højest mulige uddannelsesniveau, siger Hans Skov Christensen. DI har spurgt et panel på 200 unge mennesker, der er væsentligt bedre uddannede end deres forældre, om hvad de mener, kan få flere til at tage en uddannelse. Deres tre højest prioriterede indsatsområder er reel undervisningsdifferentiering, bedre fagligt afsæt fra folkeskolen og bedre vejledning i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne. Unge ikke ens - Det mener jeg, vi skal lytte til. Og jeg vil tilføje: uddannelser, der matcher evnerne. Det kræver, at folkeskolen bliver bedre til både at give eleverne en faglig basis og en personlig motivation til at læse videre. Løsningen er ikke mere af det samme til alle, men en mere rummelig undervisning, der tager hensyn til den enkelte elevs styrker, svagheder, interesser og personlighed. Kort sagt; bedre mulighed for holddeling på tværs af klasser og aldersgrupper og i længere perioder, end det er muligt i dag, siger Hans Skov Christensen. De unge er ikke ens, og alligevel indretter vi uddannelsespolitikken efter, at alle skal kunne det samme og gennemføre de samme forløb, påpeger han. - Uddannelserne skal være mere ambitiøse for de dygtige og mindre ambitiøse for de svage. Og så skal vi muligvis lave helt nye erhvervsrettede uddannelser for de svageste og mindst motiverede, tilføjer DI-direktøren. /ritzau/