Trafikpolitik

DI formand ser frem til et år med vækst

Mogens Mathiasen fornemmer, at ordrebøgerne igen bliver benyttet lidt flittigere.

Formanden for DI Thy/Mors, Mogens Mathiasen, ser lyst på det kommende år, som han mener vil "stå i vækstens tegn". - 2010 bar præg af den økonomiske rutsjetur, som hele det danske samfund blev udsat for. En nedtur, der gik stærkt, og som varede længe, og en optur, som kun langsomt har taget fat. Denne optur skal have mere fart på og vare længere i det nye år. Og der er håb. For ordrebøgerne bliver igen benyttet lidt flittigere, og erhvervslivet ser frem til igen at kunne ansætte flere medarbejdere, siger Mogens Mathiasen. På trods af optimismen forventer han dog også nogle udfordringer. Ifølge den lokale DI-formand var det nemlig ikke bare krisen, der sendte Danmark til tælling. Udfordringer - Allerede inden den økonomiske krise satte ind i 2008, var væksten lavere i Danmark, end i lande vi normalt sammenligner os med. Lavere vækst betyder, at vi går glip af flere arbejdspladser, flere penge til familierne og flere skattekroner til borgernær velfærd. Når vi kigger fremad, står Danmark til at få den næstlaveste vækst i OECD-området frem mod 2025. Det må vi kunne gøre bedre - og mit ønske til det nye år er, at vi i Thy/Mors må bygge videre på det gode lokale samarbejde, virksomheder, kommunen og politikere har, så vi i fællesskab kan male de mørke vækstudsigter lyse. Det skal være mit nytårsforsæt, siger Mogens Mathiasen. Effektiv infrastruktur Mogens Mathiasen mener, at en effektiv infrastruktur er alfa og omega for erhvervslivet. Råvarerne og de producerede varer skal rettidigt frem, fordi Just-in-time er en konkurrenceparameter. Det er også vigtigt, at vore medarbejdere ikke oplever trafikalt bøvl i det daglige. En god infrastruktur gør det lettere at tiltrække såvel nye virksomheder som medarbejdere til Thy/Mors virksomheder, siger han. I den forbindelse påpeger han vigtigheden af udviklingen af Hanstholm Havn som en "Grøn havn", samt udbygningen af vejforbindelsen fra Herning via Nykøbing Mors til Hanstholm opgraderet til minimum en "2+1" vej, samt at vejforbindelsen fra Holstebro til Aalborg/Aalborg lufthavn opgraderes tilsvarende, og at den forlægges udenom byerne Brovst, Halvrimmen og Arentsminde. - Så bliver vi godt kørende, siger han.