EMNER

DI opruster til globaliseringen

NORDJYLLAND:I næste uge skal snakken over de nordjyske middagsborde handle om globalisering. I hvert fald hvis det står til Dansk Industri (DI). Som led i deres landsdækkende kampagne "Danmark i Verden", der begyndte i Odense 8. november sidste år, arrangerer DI en række aktiviteter i det nordjyske fra mandag 28. februar til torsdag 3. marts. - Vore medlemmer bliver løbende nødt til at forholde sig til globaliseringen og konkurrence fra udlandet, men det bør den enkelte dansker også. Det påvirker også deres dagligdag, og det kan man tydeligt se i Nordjylland med udflytningerne og lukningerne, siger projektchef Lone Saaby fra DI. Derfor er kampagnen ikke kun rettet mod DI's egne medlemmer, men også den almindelige dansker, beslutningstagerne og de unge. I rækken af aktiviteter står 10-15 nordjyske virksomhedsledere tirsdag på Bredegade Torv i Aalborg for at snakke med forbipasserende om globaliseringen og teste deres viden. Blandt de rigtige svar udtrækkes en regional vinder af en studietur til Kina. Samme dag er en række nordjyske beslutningstagere inviteret til debat hos NORDJYSKE Medier om, hvor Nordjylland står i dag, mens eleverne på Hasseris Gymnasium onsdag diskuterer globaliseringens udfordringer til det danske uddannelsesniveau. - Målet er, at danskerne bliver bevidst om globaliseringen og forholder sig til det. De skal spørge sig selv, hvad det betyder for mig, og hvordan jeg ruster mig selv og Danmark til konkurrencen udefra. Vi skal udnytte det gode udgangspunkt, Danmark har, og forholde os til det i stedet for bare at vente på, at politikere eller andre gør noget ved det, siger Lone Saaby. DI's kampagne har tidligere været i områderne omkring Odense, Herning og Århus. I april rykker man til Esbjerg og Sønderborg og i maj slutter kampagnen omkring København.

Forsiden