Overenskomster

Dialog og planlægning hjælper med at bevare job

Fleksibilitet og gensidig respekt fastholder chauffører

NORDJYLLAND:En fordobling af ledigheden blandt lastbilchauffører, i forhold til samme periode sidste år. Det lyder af meget og det er det, men det kunne været meget værre. Fagforbundet 3F får rosende ord med på vejen blandt arbejdsgivere i transportbranchen og roserne er gensidige. - Vi har snakket med rigtig mange arbejdsgivere og har mødt stor forståelse, inden tingene er kørt helt af sporet, både for dem selv og chaufførerne, siger Arne Nielsen, formand for transportgruppen i 3F, Aalborg. Samarbejde, fleksibilitet og enighed om branchens svære arbejdsvilkår har forhindret mange afskedigelser. - Der er så mange muligheder i overenskomsterne for at fastholde folk i arbejde. Firedags uge, så fem mand deler fire mands arbejde, afspadsering og mulighed for kurser og efteruddannelse, siger Arne Nielsen, der har et aktuelt eksempel på en virksomhed, der skulle afskedige 20 chauffører, men nu kan nøjes med otte. Arne Nilsen fremhæver AMU-Center Nordjylland for at handle hurtigt og endda har købt lærerkræfter fri fra deres afspadsering, for at kunne oprette ekstra kurser til fyringstruede chaufførerne. Tid til uddannelse Tidligere har kurser og efteruddannelse været smertensbarnet i transportbranchen. - Vi havde ikke tid til at sender chaufførerne på kursus. Nu skal vi se afmatningen, som en mulighed for at opkvalificerer chaufførerne, så de er toptunede når tiderne skifter igen, siger Direktør i Aalborg Godstransport, Per Frederiksen. Men kurser og tvungen afspadsering skæpper ikke i lønningsposen. Og selvom alternativet kan være arbejdsløshed, har det ikke været gratis for 3F's medlemmer at være solidarisk og dele arbejdet mellem sig. - Jeg vil tro at en chauffør, der har kørt med fast overarbejde på 60 timer om måneden, og det har været helt almindeligt, har mistet 75-100.000 kroner i årsløn, siger Arne Nielsen.