Dialog og respekt vejen frem

Efter DR’s klip fra et plejehjem i København, er skræmmekampagnen virkelig gået i gang. Husk at journalisten var gået ud for at finde kritikpunkter, Hun kunne ud af optagelserne sikkert også lave nogle timers udsendelse om god og kærlig pleje, men det var ikke ærindet.

Jeg kan ikke benægte, at der er sket besparelser næsten alle steder på ældreområdet. Det har bevirket, at personalet er blevet presset i arbejdsdagen. Den tone, der blev brugt i udsendelsen, er ikke acceptabel. Jeg vil håbe, at den ikke findes ofte. Det er ethvert menneskes pligt at stoppe den, der taler ned til andre. Det er lettere at stoppe det, hvis du siger fra over for den, der taler ned. Jeg tror ikke, at de enkelte situationer skal løses i pressen, men gennem samarbejde mellem brugere i ældreområdet og personalet. Jeg vil som ansat i hjemmeplejen gerne medvirke til at samarbejde på værdig måde med brugere og pårørende. Det er forfærdeligt at se mit arbejdsområde på den måde hængt ud i avisen, uden at vi som personale har mulighed for at forsvare os. Vi har jo tavshedspligt, når det gælder om at udtale sig om situationer, der er opstået hos de enkelte borgere. Jeg er overbevist om, at mine kolleger og jeg gør vores bedste for at yde en god og værdig omsorg. Vi vil gerne samarbejde, så kom til os i stedet for avisen, hvis vi gør noget der støder jer, så vi kan få det rettet. Jeg har ofte oplevet, at mennesker, der har fået brug for hjælp, har været bange for, hvordan det skal gå, fordi de har hørt og læst så meget negativt om kvaliteten af hjælpen. De bliver tit meget lettede over, at alt det, de har hørt, slet ikke kommer til at opleves hos dem. De roser hjælpen og er meget taknemmelige. Det er dog ærgerligt, at de skal ængstes uden grund og måske tøver med at bede om den hjælp de har brug for. Som ansat i ældreplejen har jeg et krævende, men også meget givende job. Jeg og mine kolleger er meget glade for vores arbejde men også stolte af det arbejde vi udfører. Brugernes taknemmelighed mod plejepersonalet udtrykkes i det daglige. I avisen ser vi det i takkestykkerne efter dødsfald. Vejen frem er samarbejde, dialog og respekt mellem brugere, pårørende og personale.