Diesel betaler sig

Det er billigst at køre i dieseldrevne stationcars, viser prisanalyse

22. september 2002 08:00

Det er dyrt at være bilejer. Men vælger man bilmodel med omhu, er det muligt at skære flere tusinde kroner af de månedlige udgifter. Det viser en undersøgelse foretaget af Bilpriser.dk. Den internet-baserede vurderingstjeneste har analyseret 40 bilers totaløkonomi over fire år og 80.000 kilometers kørsel. Undersøgelsen afslører, at når der tages højde for værditab, renteomkostninger, ejerafgift samt udgifter til service, reparationer, dæk, brændstof og forsikring, vendes der ofte op og ned på begrebet "værdi for pengene". I flere tilfælde kan det blive en dyr fornøjelse at vælge en bil, der umiddelbart ligner et godt tilbud. Det gælder for eksempel Fiat Stilo 1,6. Til 197.000 kroner er den analysens tredje-billigste bil. Men totaløkonomisk havner den på en 13. plads. Ifølge Bilpriser.dk kan det bedre betale sig at ofre 30.000 kroner ekstra på en Peugeot 307 med dieselmotor. Med en månedlig totaludgift på 5028 kroner er den analysens billigste bil at eje - selv om den kun er 12. billigst i indkøb. Den afgørende forskel er, at Peugeot har dieselmotor, mens Fiat'en kører på benzin. - Analysen viser, at det betaler sig at give 30.000 kroner eller mere for at få en dieselbil, fastslår Bilpriser.dk's markedsanalytiker, Niels Grøftehauge. - Alene det lavere værditab finansierer ofte merprisen, og er det ikke nok, så finansierer de lavere udgifter til brændstof resten. Men man skal se sig for. Der er forskel på, hvilke bilmodeller der er billigst med dieselmotor: Det gælder Peugeot 307, Citroën C5, Toyota Avensis og Ford Mondeo. Omvendt er det billigere at eje benzin-udgaverne af biler som VW Golf, Skoda Octavia og VW Passat. Vælg en stationcar Ifølge Niels Grøftehauge er der flere grunde til, at dieselbiler klarer sig godt i undersøgelsen. - Først og fremmest har de lave driftsomkostninger, fordi de kører langt på literen, og brændstoffet er billigere. Desuden har forbrugerne fundet ud af, at moderne dieselmotorer kører fremragende. Det gør nyere dieselbiler efterspurgte på brugtmarkedet. Vi forventer endda, at de bliver endnu mere populære. Alt tyder nemlig på, at staten i stigende grad vil præmiere biler, der kører langt på literen. Det vil få flere forbrugere til at vælge diesel- i stedet for benzinbiler, lyder vurderingen. Det allerbedste er at kombinere dieselteknikken med en stationcar. - Der er altid flere købere til en brugt stationcar end en tilsvarende sedan eller hatchback. Bilkøberne vil have plads. I takt med at stationcars ikke længere er nogle skrumler, men faktisk er blevet pæne biler, er det også blevet smart at køre stationcar. Kombineret med en dieselmotor er det en efterspurgt vare på brugtmarkedet - og dermed en værdifast biltype, siger Niels Grøftehauge. Dyr diesel-svensker Stationcars kan dog også købes for dyrt. Det vidner analysens dyreste bil, Volvo V70, om. Med en månedlig udgift på heftige 9487 kroner, er den væsentligt dyrere at eje end den tilsvarende sedan-version, Volvo S60 - Det skyldes to ting: Dels er V70 hele 60.000 kroner dyrere end en S60. Dels har ekstremt rummelige og billige biler som Citroën Berlingo taget pusten fra de dyre luksusstationcars. Hvor storfamilier for ti år siden ofte blev nødt til at købe en brugt Volvo 240 eller 940 for at få plads til det hele, har de i dag fået råd til en fabriksny Berlingo. Det presser prisen på dyre stationcars som Volvo V70 ned, forklarer Niels Grøftehauge.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...